عباس سلیمی‌نمین تحلیلگر مسائل سیاسی و مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران درباره نامه اخیر سردار سلیمانی به رئیس جمهور و واکنش منفی برخی به این نامه، اظهار داشت: اقدام سردار سلیمانی از جنبه‌های مختلف قابل تامل و اندیشیدن است. اولین جنبه‌ای که باید مورد توجه قرار گیرد این است که عبور از شرایط کنونی چگونه می‌تواند صورت گیرد؟ آیا بدون دولت کنونی ما قادر هستیم که از شرایط کنونی خارج شویم یا نه؟

وی افزود: متاسفانه برخی گروه‌ها و جریانات در درون طیف اصولگرا وجود دارند که نه تنها تحلیل درستی از شرایطی کنونی ندارند بلکه شرایط کنونی را بهترین فرصت برای عبور از دولت کنونی می‌دانند. طبیعتا ما در این زمینه یک ضعف اساسی در تحلیل می‌بینیم. ما در شرایطی نیستیم که بی ثباتی در دولت را ایجاد کنیم بلکه در کوتاه‌مدت باید یک انسجام در کشور داشته باشیم.

** تحلیل برخی نیروهای اصولگرا منطبق با واقعیت نیست

به نوشته تسنیم، سلیمی‌نمین با بیان اینکه هجمه‌های فلج کننده آمریکا در کوتاه مدت اگر نتواند تاثیری بر ایران بگذارد در میان مدت و بلند مدت به نفع جمهوری اسلامی است، گفت: در کوتاه مدت اگر تحلیل این باشد که هجمه‌ها تاثیر نمی‌گذارد، آیا در کوتاه مدت تضعیف دولت و ناپایداری سازی دولت به نفع ماست یا به نفع دشمن است؟ قطعا تحلیل برخی گروه‌های اصولگرا تحلیل غلط و منطبق با واقعیت‌های صحنه بین‌الملل و صحنه داخلی نیست.

** باید همه نیروهای فعال جامعه را دعوت به اتحاد کنیم

این تحلیلگر مسائل سیاسی با اشاره به اینکه ما در کوتاه مدت اگر به این مسئله بیندیشیم که چگونه می‌توانیم از شرایط امروز عبور کنیم، باید همه نیروهای فعال را دعوت به اتحاد کنیم، افزود: وقتی می‌گوییم نیروهای فعال و تاثیرگذار در جامعه، منظور این است که ما با آنها اختلافات اساسی داریم اما وقتی می‌گوییم در این برهه از زمان اتحاد ضروری است، طبعا این اتحاد برای اعضای یک طیف مطرح نمی‌شود چراکه اعضای یک طیف اصلا اختلافی با هم ندارند که بخواهند در راستای کاهش آن حرکت کنند. هم افزایی زمانی صورت می‌‌گیرد که طیف‌هایی با هم اتحاد برقرار کنند که تا به حال با امکانات و ظرفیت‌هایی که در اختیار داشته‌اند سعی در تخریب‌ یکدیگر داشته‌اند.

وی افزود: خروجی این تحلیل غلط زمانی اتفاق می‌افتد که گروهی که این تحلیل را دارند بگویند که با توجه به فشارهای خارجی و تحت فشار قرار گرفتن شخصی که با ما بیشترین اختلافات دارد، بهترین زمان ممکن است که به این شخص با تمام قوا هجمه وارد کنیم و با فشار بیرونی همراه شویم تا دولت را ساقط کنیم.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران تصریح کرد: من نامه سردار سلیمانی را ناشی از فهم دقیق ایشان از شرایط و مسائل بین المللی و دقیقا در راستای سیاست‌های تبیینی رهبر معظم انقلاب می‌دانم. رهبر انقلاب نیز اخیرا اشاره کرده بودند که گروه‌های سیاسی در داخل برای درگیری با یکدیگر وقت بسیار دارند. این صحبت ایشان به این معنا است که درست است که گروه‌های سیاسی در داخل بعضا با یکدیگر اختلافات مبنایی هم دارند، ولی امروز باید این اختلافات کنار گذاشته شود. در تاریخ نیز وقتی مروری بر توفیقات شیعیان در برهه‌های مختلف می‌کنیم، بحث وقت شناسی نقش پررنگی در این توفیقات داشته است. در زمان حضرت علی(ع) نیز برخی شیعیان وقت شناس نبودند و به اصطلاح فزرند زمان خود نبودند.

** برای عبور از هجمه غیرانسانی آمریکا باید متحد شویم

سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه وقتی شرایط تغییر می‌کند شما نیز باید بر همان اساس تاکتیک‌های خود را تغییر دهید، گفت: فهم این قضیه خیلی دشوار نیست. ما در شرایط کنونی هستیم که نظام سلطه با سردمداری آمریکا تاکتیک خود را هجمه به جمهوری اسلامی انتخاب کرده که در این تاکتیک از نژاد پرستی نیز استفاده می‌کند. علت استفاده از نژادپرستی نیز این است که قصد دارد به شکل تهاجمی عمل کند و دست به کارهایی زده است که در کوتاه مدت به نتایج مطلوب خود برسد در حالی که استفاده از حربه نژاد پرستی در میان مدت نتیجه معکوس خواهد داشت. چراکه دیگر ملل جهان نیز با این مقوله مخالف هستند و در دراز مدت به حقانیت ایران خواهند رسید. بنابراین برای عبور از هجمه غیر انسانی و غیر قانونی امروز آمریکا نیاز است که تمامی گروه‌های سیاسی فعال در کشور با هم متحد شوند.

این تحلیلگر مسائل سیاسی افزود: اگر کشورهای اروپایی نمی‌توانند در برابر آمریکا مقاومت کنند به دلیل این است که موضع مستقلی ندارند. باتوجه به اقدامات اخیر آمریکا علیه اروپا و وضع تعرفه برای شرکت‌های اروپایی، طبعا این کشورها باید وارد جنگ اقتصادی با آمریکا بشوند. علت اینکه این موضوع محقق نمی‌شود این است که این کشورها به آمریکا وابستگی دارند. ایران کمترین وابستگی را به آمریکا دارد و می‌تواند با صراحت مخالفتش با سیاست‌های سلطه گرانه این کشور را ابراز کند و حقیقتا جای افتخار دارد. دفاع نژاد پرستانه نظام سرمایه داری حاکم در آمریکا از رژیم صهیونستی و تکرار شعارهای نژادپرستانه این رژیم مبنی بر اینکه همه دنیا باید در خدمت اسرائیلیان باشد، امروز به صراحت در آمریکا در حال اجرا است. رئیس جمهور آمریکا به صراحت می‌گوید که من قوانین بین‌المللی را به هم می‌زنم و اهمیت ندارد که مردم دنیا از این اقدام من ناراضی باشند. او می‌گوید آمریکا باید به هر شیوه‌ غیر انسانی که شده به اقتدار گذشته خود بازگردد. دفاع نژاد پرستانه نظام سرمایه داری حاکم در آمریکا از رژیم صهیونستی و تکرار شعارهای نژادپرستانه این رژیم مبنی بر اینکه همه دنیا باید در خدمت اسرائیلیان باشد، امروز به صراحت در آمریکا در حال اجرا است. رئیس جمهور آمریکا به صراحت می‌گوید که من قوانین بین المللی را به هم می‌زنم و اهمیت ندارد که مردم دنیا از این اقدام من ناراضی باشند.

وی با بیان اینکه امروز شاهد هستیم که این کشورهای اروپایی با درجات مختلف در حال مخالفت با سیاست‌های آمریکا در سطح جهان هستند، خاطرنشان کرد: در صورت عبور ما از شرایط کوتاه مدت امروز که به واقع هجمه سنگینی بر کشور وارد می‌کند، شاهد خواهیم بود که در میان مدت موقعیت ایران در تعاملات بین المللی دچار تحول شده و ایران تبدیل به یک نظام نقش آفرین در تحولات سیاسی دنیا خواهد شد چراکه با ادامه روند کنونی در روابط بین‌الملل دیگر کشورها نیز کم کم جرئت این را پیدا می‌کنند که به صراحت با سیاست‌های زورگویانه آمریکا مقاومت کنند.

** برخی به ناحق در مقام تبیین‌گری قرار گرفته‌اند

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: واکنش‌های اخیر به نامه سردار سلیمانی ناشی از کج بینی یا ناقص بینی مسائل منطقه و جهان است که توسط برخی افراد که به ناحق در جایگاه تبیین‌گری برای نیروهای اصولگرا قرار گرفته‌اند، مطرح می‌شود. نیروهایی که بیشتر با هیجانات جوانان را به خود جذب کرده‌اند و ذائقه برخی نیروهای اصولگرا را تغییر داده‌اند. نامه سردار سلیمانی پاسخی است به یک ضرورت تاریخی است.

وی تاکید کرد: امروز همه ما وظیفه داریم برای اینکه از کیان کشور دفاع کنیم و آن پیشتازی در استقلال را اثبات کنیم در این مسیر حرکت کنیم. خوشبختانه دولت مواضع خوبی در این راستا گرفته است و اینکه عد‌ه‌ای بگویند این موضع گیری‌ها ناشی از نفاق سران دولت است تا مردم را فریب دهد اظهار نظر بسیار غلطی است.

** دولت بعد از ضربه از بدعهدی آمریکا مواضعی خوبی گرفته است

سلیمی نمین با بیان اینکه دولت دوازدهم در این شرایط پس از ضربه‌ای که از بدعهدی آمریکا خورده است در حال گرفتن مواضع خوب است، اظهار داشت: وظیفه ماست که در این شرایط در کنار او باشیم و از او بخواهیم که در میدان‌های بین المللی با قدرت و اقتدار مواضع جمهوری اسلامی را تبیین کند. عربستان در قضایای اخیر اوپک در حال پیاده کردن سیاست‌های ضد ایرانی آمریکا است. چراکه ترامپ به او دستور داده است که برای ضربه زدن به صادرات نفت ایران باید ضمن افزایش تولید نفت، قیمت نفت در بازار را کاهش دهد. این موضوع واقعا برای عربستان بسیار خفت بار است که در حال پیاده کردن دستورات رئیس جمهور آمریکا است. در عین حال حمایت مقتدرانه سردار سلیمانی از رئیس جمهور حامل پیامی برای عربستان است.

این تحلیلگر مسائل سیاسی تاکید کرد: امروز عربستان برای اینکه بتواند قدرت مانور خود را در قضیه صادرات نفت نشان دهد بخشی از نفت خود را از طریق دریای سرخ صادر می‌کند. پیام سردار سلیمانی پیامی روشن برای عربستان دارد و عربستان این پیام را می‌فهمد بنابراین شخصی که این پیام بین المللی سردار سلیمانی را نمی‌فهمد، نه از مسائل و تحولات منطقه اطلاعی دارد و نه آدم وقت شناسی است. فاصله یمن تا اسکله‌ها و کشتی‌هایی که عربستان از طریق آنها نفت خود را صادر می‌کند، بسیار اندک است. و پیام سردار سلیمانی مستقیما این زیرساخت‌ها را مورد خطاب قرار داده است.

وی افزود: لازم است که ما در تغذیه نیروهای پرهیجان اصولگرا تجدید نظر کنیم. متاسفانه مدتی است که ما از پرداختن به این مسئله غفلت کردیم تا افرادی که مهارت دارند شعارهای آتشین بدهند تبدیل به قبله‌گاه جوانان انقلابی شوند در حالی که دادن شعارهای آتشین شرط انقلابی گری نیست بلکه شرط انقلابی بودن داشتن عقلانیت است که باید سطح این عقلانیت را به وسیله ارتقای سطح سیاسی نیروهای نقش آفرین در جریان انقلابی بالا برد.

** فردی که نمی‌داند نقش ما تقویت دولت است یا تضعیف آن از واقعیت‌ها عقب است

سلیمی‌نمین با بیان اینکه هرچه مسائل سیاسی پیچیده‌تر می‌شود نیروهای جوان ما باید از کسانی بیاموزدند که با مسائل برخورد عقلانی دارند، گفت: امروز فردی که مدعی سیاسی بودن است و نمی‌فهمد که نقش ما امروز تقویت دولت است یا تضعیف او، از نظر من خیلی از واقعیت‌ها عقب است. این شخص به دنبال پیشبرد منیت خود است چرا که برخی اوقات منافع جمع حکم می‌کند که من منیت خود را بشکنم.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران ادامه داد: امام خمینی در مواجهه با برخی مسائل به مقتضای شرایط منیت خودشان را می‌شکنند. این آقایان انتقاداتی به عملکرد رئیس جمهور داشته‌اند که تلاش دارند به هر بهانه‌ای این اظهارات را بازگو کنند. در شرایطی که در مسائل سیاسی وقتی به مقتضا عمل کنیم، منیت خود را باید کنار بگذاریم و بر اساس منافع جامعه اظهار نظر کنیم. به هر حال آقای روحانی رئیس جمهور قانونی ایران است و ما وظیفه داریم که تا برای تقویت انسجام قانونی، دولت مستقر را تقویت کنیم.

این تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: در بحث پذیرش قطعنامه 598 توسط امام نیز که درباره آتش بس میان ایران و عراق بود عده‌ای در آن زمان معتقد بودند که امام خمینی با فشار برخی مسئولان وقت مجبور به پذیرش قطعنامه شده بودند. در شرایطی که این تحلیل درست نیست چراکه امام خمینی که در برابر بسیاری از قدرت‌های جهان احساس ضعف از خودشان نشان ندادند چطور امکان دارد که با فشارهای داخلی قطعنامه را بپذیرند. امام خمینی در آن برهه از زمان بر اساس شرایط آن روز تصمیم به پذیرش قطعنامه کردند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: انتقاد من بیش از آن که به این افراد جوساز و هتاک باشد، متوجه کسانی است که جرئت ندارند در برابر این جوسازی‌ها واکنش نشان دهند. امروز بنده نوعی راحت طلبی سیاسی میان نیروهای اصولگرا می‌بینم که می‌گویند نیازی به برخورد با افراد هتاک نیست. این راحت طلبی موجب شده تا افراد هتاک میدان دار تحلیل گری در جریان اصولگرایی شوند.

** اگر به لبنان بروند حکم کفر "سید حسن نصرالله" را صادر می‌کنند

سلیمی‌نمین با اشاره به اینکه اگر این افراد را به لبنان بفرستیم حکم کفر سید حسن نصرالله را هم خواهند داد چراکه برخورد سید حسن نصرالله با نخست وزیر لبنان که روابط نزدیک با رژیم سعودی داشته و علیه حزب الله کلی تهمت مطرح می‌کند، از روی عقلانیت و مصلحت اندیشی است نه از روی منیت و خودبینی، تصریح کرد: همین رفتارهای حساب شده و عقلانی سید حسن نصرالله است که باعث شده تا امروز در لبنان جایگاه او بسیار قابل توجه و نقش آفرینی او در فضای سیاسی لبنان به نسبت حریری پررنگ تر باشد.

مدیر دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران در پایان تاکید کرد: این سردار سلیمانی، همان سردار سلیمانی است که 2 ماه پیش بر سر یک موضعی که آقای روحانی به اتخاذ کرده بود شجاعانه در یک جلسه رسمی موضع گرفت و آقای روحانی مجبور به عذرخواهی شد و امروز همان مواضع انقلابی را به شکل دیگری اتخاذ کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.