بر اساس توافقات و تصمیمات اخیر اتحادیه اروپا پناهندگان و مهاجرانی که در دریای مدیترانه نجات داده می‌شوند باید به مراکز پذیرش پناهندگانی که در کشورهای شمال آفریقا تأسیس می‌شود منتقل شوند، این پیشنهادی است که در حال حاضر در اتحادیه اروپا درباره آن بحث می‌شود. کشور مصر هم به‌عنوان یکی از مناطق برای تأسیس چنین اردوگاه‌هایی مدنظر اتحادیه اروپا است.

"سامح شکری"، وزیر امور خارجه مصر که روز جمعه به وین سفر کرده بود درباره این تصمیم اتحادیه اروپا ابراز تردید و در مصاحبه‌ای با خبرنگاران اتریشی تأکید کرد: این ایده‌هایی است که در اتحادیه اروپا پخش شده است و درباره آن با ما مشورتی نشده است.

وی افزود: ما هنوز دقیقاً نمی‌دانیم این پیشنهاد اروپا چیست. ما اطلاعات کافی در این باره از اروپاییان دریافت نکرده‌ایم. این اردوگاه‌های مدنظر اروپا چه دستاوردی قرار است داشته باشد و چرا باید درست در مصر ساخته شود؟ این چه فایده‌ای دارد که این مراکز در شمال آفریقا و نه جنوب اروپا تأسیس شود؟ در مصر هرگز چنین مراکزی برای پناهندگان وجود نداشته است.

وی با اشاره به اینکه مصر حدود پنج میلیون پناهنده را اسکان داده است همچنین گفت: ما همواره سعی می‌کنیم آن‌ها را در جامعه خود هماهنگ و ادغام کنیم. وی در این راستا انتظار حمایت‌های بیشتر از اروپا را دارد.

وزیر امور خارجه مصر همچنین از اروپاییان درخواست کرد که بیشتر خود را با ریشه‌های مسائل پناهندگی و مهاجرت‌های غیرقانونی درگیر کنند.

او گفت: باید اقدامات بیشتری انجام شود تا اختلافات در خاورمیانه و آفریقا حل شده و آنجا مناسبات اقتصادی بهتری ایجاد شود. ما به مهاجرت‌های قانونی در یک فرم سازمان‌دهی‌شده نیاز داریم.

وزیر امور خارجه مصر همچنین تأسیس مراکز پناهندگی در کشور همسایه مصر یعنی لیبی را که مدنظر اتحادیه اروپا است هم به‌سختی قابل تصور دانست و گفت: لیبی مسائل شخصی زیادی دارد و سازمان‌هایش کنترل کاملی بر این کشور ندارند. اما من نمی‌توانم برای لیبی صحبت کنم.

سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا در نشست اخیری که در بروکسل داشتند روی برخی قواعد سختگیرانه علیه پناهندگان به توافق رسیدند؛ از جمله در این باره توافق کردند که اردوگاه‌هایی را در کشورهای شمال آفریقا تأسیس کنند و مهاجران غیرقانونی را به این کشورها بازگردانند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.