با توجه به فضای روانی حاکم بر بازار طلا و سکه در بازار تهران که در هفته گذشته، شاهد نوسان های شدید و رشد قیمت ها بودیم؛ تا جایی که دستگاه های امنیتی و نیروی انتظامی برای مقابله با سودجویانی که به التهاب های این بازار دامن می زنند، وارد عمل شدند.

این اقدام در سیزدهم تیرماه به دستگیری فردی منجر شد که به «سلطان سکه» شهرت یافته است و به گفته مسوولان نیروی انتظامی تهران بزرگ، با خرید ۲ تن سکه قصد داشت نبض بازار را در دست بگیرد و تعیین کننده قیمت باشد.

رییس پلیس پایتخت همچنین دستگیری فردی خبر داد که بیش از ۲۰ کیلوگرم سکه و طلا داشت و فقط ارزش سکه ها به ۱۷۰ میلیارد تومان می رسد. 

** وضع بازار سکه و طلا

پس از دستگیری این افراد به بازار سبزه میدان می روم تا فضای حاکم بر بازار سکه و طلا را رصد کنم.

«علی دریایی» یکی از فعالان بازار خرید و فروش طلا و سکه، به خبرنگار ایرنا می گوید: اوایل هفته گذشته قیمت سکه تمام بهار سه میلیون تومان بود اما امروز 2 میلیون و 800 هزار تومان خرید و فروش می شود.

وی ادامه می دهد: پنجشنبه (چهاردهم تیرماه) قیمت سکه به 2 میلیون و 750 هزار تومان هم رسید اما امروز قیمت ها کمی بیشتر شده است.

امروز بهای برخی مسکوکات طلا در بازار آزاد تهران کاهش یافت و هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افت 310 هزار ریالی نسبت به پنجشنبه گذشته 28 میلیون و 580 هزار ریال به فروش رفت.

نرخ سکه تمام بهار آزادی با 600 هزار ریال افزایش، 26 میلیون و 840 هزار ریال و نیم سکه با رشد 300 هزار ریالی، 13 میلیون و 830 هزار ریال به فروش رفت اما بهای هر ربع سکه با 50 هزار ریال افت، هفت میلیون و 170 هزار ریال بود.

سکه گرمی از تغییرات قیمتی مصون ماند و بدون تغییر سه میلیون و 960 هزار ریال قیمت گذاری شد.

طبق اعلام اتحادیه طلا و جواهر، قیمت هر اونس طلا در بازارهای جهانی با 34 سنت کاهش به 1255 دلار و 2 سنت رسید. هر گرم طلای خام 18 عیار نیز در بازار داخلی ایران با 28 هزار و 600 ریال عقبگرد، 2 میلیون و 345 هزار و 600 ریال عرضه می شود.

** دستکاری قیمت در فروش های دستی 

از پله های بازارچه طلافروشان پایین می روم. در راه پله ها پیرمردی در حال بازاریابی برای سکه ها و دلارهایش است. به عنوان مشتری با وی وارد صحبت می شوم. گمان می کند از قیمت ها خبر ندارم و قیمت هر قطعه سکه تمام را 2 میلیون و 920 هزار تومان اعلام می کند. 

در پاسخ به اعتراضم درباره گرانفروشی می گوید: این خریدهایم برای روزهایی است که قیمت سکه بیش از سه میلیون تومان بود. اگر ارزان بفروشم از بازار جا می مانم. 

«مهدی-الف» که از کسبه پاساژ طلافروشان سبزه میدان بود، این روزها مغازه اش را بسته و در حال خرید و فروش در محوطه پاساژ است؛ می گوید: بازار ما دیگر سکه نیست.

می پرسم چرا به مغازه اش نمی رود؟ 

می گوید: در چنین شرایطی باز کردن مغازه مقرون به صرفه نیست. چون فقط هزینه روی دست مالک می گذارد. به همین دلیل بیشتر کسبه بیرون از واحدهایشان کاسبی می کنند.

بازار کمی خلوت و آرام به نظر می رسد. 

مشتری چندانی برای خرید سکه ها نیست؛ زیرا مردم در انتظارند که قیمت ها به شرایط عادی بازگردد تا هم در اثر ریزش نرخف ضرر نکنند و هم توان خرید بیشتری داشته باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.