«سلواکر میاردیت» رئیس‌جمهور سودان جنوبی و «ریک مشار» رهبر شورشیان این کشور روز شنبه (دیروز) در نشستی در کمپالا پایتخت اوگاندا درباره تقسیم قدرت توافق کردند که این امر می‌تواند به جنگ داخلی این کشور پس از گذشت پنج سال پایان دهد.

نشست سلواکر و ریک مشار تحت نظارت «یوری موسوینی» رئیس‌جمهور اوگاندا و «عمر البشیر» رئیس‌جمهور سودان برگزار شد.

طبق گزارش شبکه الجزیره، «الدردیری أحمد» وزیر خارجه سودان درباره جزئیات این توافق گفت که ریک مشار معاون اول رئیس‌جمهور سودان جنوبی تا پیش از جنگ داخلی این کشور در سال ۲۰۱۳،  بار دیگر این منصب را عهده‌دار می‌شود.

به موجب این توافق، سلواکر چهار معاون خواهد داشت که عبارت از دو معاون فعلی وی به اضافه مشار و یک زن از معارضان خواهد بود.

وزیر خارجه سودان همچنین اشاره کرد که جزئیات این توافق در دور جدید مذاکرات که طی روزهای آینده در سودان و کنیا برگزار می‌شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

توافق سلواکر و مشار درباره تقسیم قدرت در حالی است که نمایندگان دو طرف دو روز پیش نیز در خارطوم درباره ترتیبات امنیتی در سودان جنوبی توافق کردند که این توافق آنها بر توقف عملیات‌های خصمانه، آزادی زندانیان، تضمین آزادی تردد شهروندان و حمل و نقل کالاها و خدمات و بازگشایی گذرگاه‌ها تأکید دارد.

سلواکر و مشار همچنین اخیرا در خارطوم پایتخت سودان توافق آتش‌بس امضا کردند و به دنبال آن سلواکر آتش‌بس دائمی در این کشور را اعلام کرد.

سودان جنوبی در سال ۲۰۱۱ پس از همه‌پرسی مردمی از سودان جدا شد و پس از آن درگیری‌های داخلی در این کشور از سال ۲۰۱۳ آغاز شد.

درگیری در این کشور تا کنون به آوارگی حدود ۱۲ میلیون نفر منجر شده و به اقتصاد کشور نیز زیان‌هایی وارد کرده است در حالیکه توافقات صلح قبلی نیز شکست خورد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.