مهدی چمران در واکنش به اظهارنظرهایی ازسوی اعضای شورای شهر پنجم درباره بازداشت عیسی شریفی - قائم مقام شهرداری سابق و برخی از اتهامات مطرح شده علیه شهرداری و شورای شهر سابق اظهار داشت: مسائلی که در شورا مطرح می‌شود، جزو دستور کار قرار ‌گرفته و دستور جلسات نیز کاملاً واضح و روشن است و تثبیت و ابلاغ می‌شده است. مسئله‌ای که بیان شده با خود شریفی و یکی از نهادها است که رابطه‌ای با شورا و شهرداری نداشته هیچ وقت نیز در شورا به صورت رسمی مطرح نشده بود. در همان زمان قائم مقام شهرداری استعفا کردند و اتفاقاً این مسئله مطرح و بررسی شد و به دادگاه نیز رفت.

وی در پاسخ به اظهارنظر مسجدجامعی که گفته است تعجب می‌کند چرا مهندس چمران اعلام می‌کند در شورای سابق این موضع مطرح نشده، اعلام کرد: بحث پرونده آقای شریفی در آن زمان یک بار در شورا و در بحث دوستان مطرح شد که طی آن عده‌ای از دوستان سؤال کردند که چرا وی استعفا داده و دستگیر شده است که در آنجا کمی در رابطه با وی صحبت‌هایی مطرح شد و اتفاقاً همانجا هم گفته شد که موضوع ربطی به شورا و شهرداری ندارد و مربوط به شخص آقای شریفی با یک نهاد یا تعاونی است. به عبارتی موضوع خارج از شورای شهر و شهرداری بود و از این رو در دستور کار شورا و شهرداری قرار نگرفت. اگر بنده هم اظهار بی‌اطلاعی کردم از این جهت است که جزئیات پرونده در شورا مطرح نشد و تنها طی یک سؤال و بحث جمعی و دوستانه از آن صحبت شد و گفته شد موضوع مربوط به شخص خود شریفی است.

چمران گفت: این مسئله‌ جدیدی نیست و ما هم در رابطه با مسائل تعاونی یکی از نهادها سوال کردیم و با وی تفاهم‌نامه نوشتیم که هنوز تبدیل به قرارداد نشده است. پس این مسئله مربوط به زمان حال نیست بلکه مربوط به قبل است و امیدواریم هرچه زودتر قوه قضاییه مسئله را روشن کنند.

وی با انتقاد به تشدید اتهامات مدیریت جدید شهر به شورا و شهرداری سابق اظهار داشت: این مسئله به عقیده من بی‌انصافی است و ما متاسفانه عادت کردیم که همیشه وقتی بر سرکار می‌آییم، گذشتگان را شماتت کنیم و گذشتگان نیز افراد جدیدی که برسر کار آمدند شماتت کنند. اما نباید کسی که دوره کاریش تمام شده و تلاش‌ها و کارهایی هم داشته را بعد از رفتنش سیاه‌نمایی کنیم.

رئیس سابق شورای شهر تهران در ادامه گفت: اینجا سوال است که خودمان چکار کردیم و به جای آن سیاه‌نمایی باید خودمان نشان دهیم که در این مدت نزدیک ۹ ماه در شورا و شهرداری چه کاری انجام دادیم و چه پروژه‌هایی داشتیم. حتی پروژه‌هایی که درحال اجرا بودند را نیز تعطیل کردیم. اما امیدواریم که شهردار جدید با تلاشی که دارند پروژه‌های جدیدی را راه‌اندازی کنند و این خود موجب خوشحالی ماست و به آنها کمک می‌کنیم تا زودتر به نتیجه برسند و نه تنها ایراد نمی‌گیریم که کمک هم می‌کنیم. اما اینکه دائما از گذشتگان ایراد بگیریم درست نیست، اگر موردی هم باشد در صلاحیت قوه قضاییه است که بررسی کنند و نتیجه را بیان کنند. اما پیش‌داوری و سیاه نمایی کار منصفانه‌ای نیست.

چمران در رابطه با آغاز اتهامات در دوره شهردار جدید نیز گفت: انتظار می‌رفت که با آمدن آقای افشاری که فردی اجرایی هستند و در سمت‌های اجرایی کشور کار کرده و مدیریت اجرایی داشتند، روند تخریب و اتهامات متوقف شود و بیشتر به مدیریت شهر پرداخته شود. قاعدتاً وقتی برسر کار می‌آیند از وی حمایت شود و سریع و بهتر بتوانند کارهای اجرایی زمین‌مانده شهرداری را انجام دهند؛ زیرا شهر یکسال است که معطل مانده و کار خاصی در آن انجام نشده است و ما باید سرعت انجام کارها را بیشتر کنیم و نه اینکه آن را متوقف کرده و از گذشتگان ایراد بگیریم که این کار سودی ندارد. حال فرض بر اینکه گذشتگان عیوب‌شان ثابت شود، این چه دردی از شهر را دوا می‌کند؟ البته که اگر کسی هم تخلفی داشته باید طبق قانون با او برخورد شود نتیجه بیان شده از سوی قوه قضاییه مورد قبول همگان باشد. روی این سخنی نیست و همه آن را قبول دارند. اما سیاه‌نمایی گذشته الان دردی از شهر دوا نمی‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.