با اظهار تأسف کره شمالی از لحن آمرانه و درخواست‌های یکجانبه واشنگتن، به نظر می‌رسد آمریکا بار دیگر به ادبیات تهدیدآمیز علیه پیونگ‌یانگ روی آورده است. یک سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی روز یکشنبه به سران کره شمالی درباره موارد پیش آمده در جریان مذاکره بین «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا با پیونگ یانگ هشدار داد.

 به نوشته وبگاه «هیل»، سناتور «لیندسی گراهام» که با برنامه ویژه شبکه خبری «فاکس نیوز» گفت‌و‌گو می‌کرد مدعی شد که احتمالا چین با فشار خود بر کره شمالی موجب شده این کشور موضع سخت‌تری را علیه آمریکا  و در جریان سفر اخیر پامپئو به این کشور اتخاذ کند.

گراهام با اشاره به جنگ تجاری موجود بین آمریکا و چین و انگیزه‌های پکن برای تحریک کره شمالی گفت: «من دستان چین را در این ماجرا دخیل می‌بینم. ما در نبرد تجاری با چین هستیم.»

اظهارات گراهام درست یک روز بعد از آن عنوان شد که وزارت خارجه کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای ضمن سرزنش مذاکره‌کنندگان آمریکا، درخواست‌های آن‌ها را در زمینه خلع سلاح اتمی «تبهکارگونه» توصیف کرد.

به نوشته هیل، گراهام با هشدار به چین درباره شدت بخشیدن نبرد تجاری با آمریکا گفت: «وقتی که موضوع تجارت پیش می‌آید، باید بگویم که آمریکا گلوله‌های بیشتری را نسبت به آن‌ها دارد. ما قادریم بیشتر از آن‌ها صدمه بزنیم. بی‌شک، چینی‌ها موجب عقب نشینی پیونگ یانگ شده‌اند.»

وی در بخش دیگر سخنان خود با هشدار به سران کره شمالی گفت: «من به دوستان کره شمالی نمی‌توانم واژه "دوست" را نسبت دهم. شما از پامپئو پرسیدید که آیا راحت خوابید؟ اگر می‌دانستید که ما چه اقدام‌هایی را می‌توانیم علیه رهبری کره شمالی انجام دهیم، آنگاه شما خواب راحتی نداشتید.»

وزیر خارجه آمریکا روز یکشنبه گفت تا زمانی که خلع سلاح اتمی کره شمالی کامل انجام نگیرد، تحریم‌ها برچیده نمی‌شوند. 

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، پامپئو بعد از دو روز مذاکره با مقامات کره شمالی، گفت با وجود آنکه مذاکرات دلگرم‌کننده و سازنده بود، اما این به معنای تسهیل تحریم‌های کره شمالی نیست.

«ری یونگ هو» وزیر خارجه کره شمالی نیز روز گذشته برخلاف اظهارات مایک پامپئو که مذاکرات دو روزه خود در پیونگ یانگ را بسیار سازنده خوانده بود، گفت که مذاکرات «تاسف انگیز» بود.

وی تاکید کرد که خواسته‌های آمریکا برای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره یکجانبه بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.