یک منبع مطلع به روزنامه فرامنطقه‌ای «رای الیوم» اعلام کرد، در چارچوب تلاش‌ها برای دستیابی به توافقی جهت دور نگه داشتن شهر الحدیده در یمن از درگیری‌های مسلحانه، طرح جدید درباره الحدیده مطرح شده و فعالیت بر روی آن از روز یکشنبه آغاز شده است. نخستین طرحی، که «مارتین گریفیث» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن آن را ارائه کرد با موانع بسیاری روبه‌رو شد.

این منبع تصریح کرد، طرح جدید، اصلاح‌شده طرح قبلی نیست بلکه یک طرح ابتکاری کاملا متفاوت است. وی بدون اشاره به مفاد این طرح، خاطرنشان کرد این طرح مبتنی بر راه‌حلی موقت است که بر اساس این، شهر الحدید، تا زمان ایجاد راه‌حلی دائم بر پروند یمن، از دایره درگیری‌ها و تصمیم‌گیری طرف‌های درگیر خارج می‌شود. همچنین این طرح طوری تدوین شده است که به مواضع طرف‌ها در مذاکرات بعدی با هدف دستیابی به راه‌حلی فراگیر تاثیر نمی‌گذارد.

طبق اعلام این منبع، طرح جدید روز گذشته به هیات «انصارالله» یمن در مسقط، پایتخت عمان برای بررسی و اعلام موضع درقبال آن، ارائه شد و قرار است گریفیث طرح مذکور را در جریان سفر برنامه‌ریزی شده‌اش به ریاض، به «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن تحویل دهد.

روز شنبه نیز منابعی در دفتر فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن به روزنامه «الشرق الاوسط» اعلام کردند که مارتین گریفیث دو طرح برای کاستن از تنش‌ها در شهر الحدیده دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.