خبرگزاری رسمی سونا (SUNA) گزارش داد، محمد عطا که سابقا ریاست سرویس قدرتمند اطلاعات ملی و امنیت (NISS) را در دست داشت، به عنوان کاردار جدید خارطوم در واشنگتن منصوب شده است. روابط دیپلماتیک دو کشور سودان و آمریکا در حال حاضر در سطح کاردار است.

این خبرگزاری یکشنبه به نقل از عطا پس از دیدار با عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان گزارش داد: رهبر خارطوم از من خواسته است تا برای ارتقای مناسبات میان دو کشور با جدیت کار کنم.

انتصاب عطا در شرایطی انجام می‌شود که روابط میان خارطوم و واشنگتن پس از لغو چندین دهه تحریم‌های آمریکا علیه سودان وارد فاز جدیدی شده است. گرچه تحریم‌ها لغو شده است اما واشنگتن این کشور شرق آفریقا را در لیست "کشور حامی تروریسم" در کنار کره‌شمالی، ایران و سوریه نگه داشته است.

مقام‌های آمریکایی و سودانی اکنون در حال مذاکره بر سر چگونگی حذف نام خارطوم از این لیست سیاه هستند و انتظار می‌رود عطا نقشی اساسی در این مذاکرات ایفا کند. استیون کوتسیس، کاردار آمریکا در خارطوم چهارم ژوئیه به همکاری با سودان برای حذف نام آن از لیست سیاه "تروریسم" آمریکا متعهد شد.

محمد عطا پیشتر در دوران ریاست بر سرویس اطلاعات ملی و امنیت به واشنگتن سفر کرده بود و بخشی از تیم خارطوم در مذاکرات لغو تحریم تجاری بوده است. آمریکا این تحریم‌ها را سال ۱۹۹۷ به اتهام حمایت خارطوم از شبه‌نظامی افراطی اعلام کرد. اسامه بن لادن، بنیانگذار القاعده بین سال‌های ۱۹۹۲ تا ۱۹۹۶ در سودان زندگی می‌کرد. عمر البشیر ماه فوریه محمد عطا را از ریاست بر این سازمان با نفوذ برکنار کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.