مروان قبلان در العربی الجدید نوشت: تفاهم های بین روسیه و اسرائیل براساس به حاشیه رفتن نقش آمریکا در توافق جنوب انجام شد؛ به این اعتبار که آمریکا نقش حامی معارضان سوریه در منطقه را ایفا می کند. طبق این توافق، به نظام سوریه اجازه بازگشت سیطره اش بر مناطق جنوبی، از طریق مذاکرات و یا با توسط به زور داده می شود، در مقابل دور کردن ایران و شبه نظامیانش از منطقه توسط روسیه.

توافقی که به نظر می رسد در جریان سفر نتانیاهو به مسکو در ماه می انجام شد، آثار خود را طی چند ساعت نمایان کرد؛ زمانی که اسرائیل در روز بعد، حمله ای را به اهداف ایرانی در سوریه وارد نمود. روسیه در این موضوع دست داشت و سعی می کرد ایران را در مورد موافقت با توافق روسی اسرائیلی قانع کند.

میزان اطمینان بین اسرائیلی ها و روسها به حدی رسید که وزیر جنگ اسرائیل، لیبرمن، اخباری که معارضان سوریه در مورد حضور عناصر ایران و حزب الله در لباس ارتش سوریه منتشر کردند را نفی کرده و اعلام کرد اعتماد کاملی به تعهدات روسیه در مورد خالی بودن منطقه از عوامل ایران و عدم مشارکت شبه نظامیان آن در جنگها دارد.

از بیانیه وزارت خارجه آمریکا در مورد درخواست از معارضان سوریه برای نداشتن توقعی در خصوص ارائه کمک نظامی آمریکا به آنها، در مقابله های آینده با نیروهای نظامی، مشخص می شود که اسرائیل توانسته است موضع مخالفان آمریکایی توافق بین روسیه و اسرائیل را نرم کند؛ بر این اساس که موفقیت اسرائیل در زمینه دست یافتن به کمک روسیه برای مهار ایران، می تواند به نفع ایالات متحده نیز باشد و در واقع، این اصلِ سیاست آمریکا در مورد ایران است.

به نظر می رسد اسرائیلی ها نقش اضافی و مکملی را در نزدیکی بین روسیه و آمریکا ایفا کردند؛ بویژه در مورد نزدیکی بولتون به روسیه، که از اصحاب مواضع تند علیه روسیه محسوب می شد و امروز برای زمینه سازی تفاهم های روسی آمریکایی مهیای سفر به مسکو می شود و بعید نمی دانیم اگر روزهای اینده تفاهم های روسی اسرائیلی عمیقتر از تفاهم های موجود را آشکار کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.