علی تاجرنیا فعال سیاسی اصلاح طلب و نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: « ما امروز تاوان عملکرد بخشی از نمایندگانی را در لیست امید می پردازیم که این ها اولویت های اصلی اصلاح طلبان برای حضور در پارلمان نبودند. طبیعتا وقتی که نمایندگان نتوانند حداقل های مورد انتظار یک جریان سیاسی را برآورده نکنند، جریان سیاسی نیز حق دارد که در انتخابات لیست ندهد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب با تاکید بر اینکه « ما اکنون به دو چالش مواجه هستیم» گفت: « نخست چالش رد صلاحیت های گسترده شورای نگهبان که اجازه نمی دهد ظرفیت های کامل جریان اصلاح طلب به عرصه وارد شود و چالش دیگر افکار عمومی است که وقتی اعتماد می کند و رای میدهد حداقل انتظاراتی از نمایندگان دارند و زمانی هم که انتظارات خود را برآورده نمی بینند، در وهله اول به خود نمایندگان و در وهله دوم به آن جریان سیاسی بی اعتماد می شوند. بنابراین من بسته به نوع موضع شورای نگهبان، عدم حضور اصلاح طلبان در انتخابات آتی را محتمل می دانم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا مشارکت با تمام ظرفیت در انتخابات می تواند ریزش رای جریان اصلاحات به واسطه عملکرد فراکسیون امید و دولت آقای روحانی را جبران کند، گفت: « به نظر من جبران آن دشوارتر از این حرف ها است. الان جریان اصلاح طلب باید سرمایه اجتماعی خود را بازیابی مجدد کند. به صرف اینکه در انتخابات پیش رو همه تایید صلاحیت شود و لیست دهیم موجب جلب دوباره آرا نمی شود. برای اعتماد سازی نیازمند کارهایی دیگری هم هستیم اما بخش مهمی از آن همین است که بتوانیم ظرفت های اصلی را مورد بهره برداری قرار دهیم».

تاجرنیا توضیح داد: « باید روش ها را اصلاح کنیم . ما در جریان اصلاح طلبی نیاز به پالایش داریم. برخی از افراد با نردبان این جریان بالا آمده و نتوانسته اند در دولت و مجلس انتظارات مردم را برآورده کنند. این ها اعتماد عمومی را نسبت به جریان اصلاح طلب خدشه دار کرده اند. به صرف اینکه یک سری کاندیداهای دیگر مطرح شوند، این اعتماد باز نمی گردد».

نماینده پیشین مجلس در واکنش به اظهارات برخی کارشناسان سیاس اصولگرا که معتقد هستند اصلاح طلبان هیچ وقت از قدرت کنارگیری نمی کنند و قبلا هم در شرایط سخت و با وجود رد صلاحیت های گسترده در انتخابات مشارکت کردند، گفت: « این ها اشتباه می کنند تجربه مجلس پنجم، چهارم یا هفتم نشان می دهد که اصلاح طلبان به صورت جدی در انتخابات وارد نشدند. اصلاح طلبان با شدت و ضعف تجربه عدم حضور در انتخابات را دارد».

وی در مورد تاثیرات عدم مشارکت اصلاح طلبان در انتخاب بر فضای سیاسی کشور گفت: « این را باید روشن کنیم که شرکت کردن و لیست دادن در انتخابات حق هر فرد و جریان سیاسی است. این حق ما است و ما مکلف نیستیم.  نباید این طور تصور شود که اگر کسی از این حق خود استفاده نکند، مشی غیرمسالمت جویانه ای را در پیش گرفته است».

تاجرنیا در مورد نتایج عدم مشارکت در انتخابات برای جریان اصلاح طلب نیز توضیح داد: « شرکت نکردن بخشی از انتظارات طرفداران جریان اصلاح طلبی است. بازگشت سرمایه اجتماعی نیازمند یک سری اقدامات جدی تر است اما عدم مشارکت در صورت وجود رد صلاحیت های گسترده می تواند پاسخی باشد برای آن بخشی که معتقد هستند مرزهای هویتی جریان اصلاح طلب باید کاملا شفاف و مشخص شود و به هر قیمتی نباید در انتخابات شرکت کرد».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه آیا عدم شرکت در انتخابات و واگذار کردن آن به جریان رقیب به نفع کشور است یا خیر، گفت: «من خودم به عدم حضور در انتخابات معتقد نیستم. برای همین هم گفتم تا جایی که ممکن است باید از ظرفیت انتخابات استفاده کرد و با توجه به ساخت قدرت در کشور ما بدون جایگاه داشتن در مجموعه و ساختار دولت اصلا امکان اصلاح طلبی وجود ندارد ولی این هم یک حداقل هایی دارد. اگر خطوط قرمز و حداقل هایی را تعیین نکرده باشیم بیم این می رود که کاملا به ورطه عملگرایی صرف و بی تاثیری و بدون اصول اصول بودن در عرصه سیاسی بیفتیم لذا باید بین حضور و عدم حضور با شرایطی که عرض کردم یک نقطه تعادلی ایجاد کرد.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.