اکسپرس گزارش داد، این هشدار در آستانه سفر دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به انگلیس پیش از نشست ناتو در بروکسل مطرح می‌شود. اندیشکده پالسی اکسچنج گزارش داد "هیچ جایگزین معتبری برای ناتو به عنوان ضامن امنیت اروپایی وجود ندارد."

این اندیشکده از دولت انگلیس خواست تا از گرفتار شدن در ابتکارات دفاعی اتحادیه اروپا که تهدیدی برای تضعیف سازمان پیمان آتلانتیک شمالی است، خودداری کند.

دونالد ترامپ از اعضای ناتو بابت ناکامی در تخصیص دو درصد از تولید ناخالص داخلی خود در امور نظامی انتقاد می‌کند و کشورهایی چون آلمان را به اتکا به آمریکا متهم کرده است.

انگلیس که بودجه نظامی سالانه آن ۳۷ میلیارد یورو در سال است، یکی از معدود کشورهای عضو ناتوست که هدف دو درصد را محقق کرده است. با این حال اندیشکده مذکور تاکید دارد اگر شرایط اقتضا کرد، دولت انگلیس باید برای اختصاص سه درصد تولید ناخالص داخلی اقدام کند.

انتقاد شدید رئیس‌جمهوری آمریکا از ناتو نگرانی‌هایی را درباره خروج نیروهای آمریکایی از اروپا ایجاد کرده است. این اندیشکده راست‌میانه می‌گوید: جهانی بدون این ائتلاف شکننده‌تر و ناامن‌تر می‌شود و رها کردن ناتو غم‌انگیز، بی‌ملاحظه‌گی، خودخواهانه و نابودگر خواهد بود.

این اندیشکده تاکید دارد اگر بقای ناتو برای انگلیس مهم است، لندن باید به افزایش تدریجی بودجه نظامی‌اش متعهد باشد و اگر شرایط ژئوپولتیک اقتضا کرد، لندن باید به سمت اختصاص سه درصدی حرکت کند. در این گزارش آمده است: این امر اجازه می‌دهد انگلیس نگرانی‌های آمریکایی‌ها درباره ناکامی شرکای اروپایی را فرونشاند.

اخیرا دیلی اکسپرس گزارش داد، ترامپ در جریان سفر به انگلیس قرار است یک معاهده تجاری "بدون تعرفه" پسا بریگزیتی پیشنهاد دهد. ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس گفته است ائتلاف ترانس آتلانتیک در کانون مذاکراتش با ترامپ قرار داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.