این طرح درحالی در دستور کار این هفته مجمع قرار نگرفت که  یک رسانه به نقل از غلامرضا مصباحی‌مقدم در این باره عنوان کرده بود که این طرح با دستور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص از دستورکار خارج شده است اما پس از آن مصباحی‌مقدم این موضوع را تکذیب کرد.

 

حالا سپنتا نیکنام، عضو زرتشتی شورای‌شهر یزد که سرنوشت فعالیتش از شورای‌شهر به تصمیم‌گیری در مجمع تشخیص گره خورده در گفت‌وگو با «اعتمادآنلاین» تاکید دارد که ایجاد اتحاد و انسجام بین مردم در شرایط کنونی از اهمیت زیادی برخوردار است. او معتقد است که حل مشکلش می‌تواند گامی به سمت اتحاد بین ایرانیان باشد.

 

متن گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.

 

*آقای نیکنام، روز شنبه هم با وجود اینکه قبلاً اعلام شده بود بحث حضور اقلیت‌ها در مجمع بررسی و موضوع شما تعیین تکلیف می‌شود، این طرح در دستورکار قرار نگرفت. دلیل این اتفاق را نشات گرفته از تعلل می‌دانید یا به نظرتان مباحث دیگری وجود دارد؟

 

به نظرمن هر دو عامل می‌تواند در به تأخیر افتادن طرح بحث حضور اقلیت‌های دینی در شورای‌شهر مطرح باشد. تعلل را از این بابت می‌گویم که طرح بحث حضور اقلیت‌ها در شورا می‌تواند در وضعیت فعلی کشور اتحاد دوباره ایرانیان را رقم بزند و اقلیت‌ها را به عنوان ساکنان سرزمین ایران در مدیریت شهر دخیل کند. مباحث دیگری نیز مانند اختلاف‌نظر در این مساله وجود دارد. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که مخالفت و پیگیری یک شخص در این مساله نقش دارد که ترجیح می‌دهم فعلاً در این رابطه صحبت نکنم.

 

 

*شما اگر تعلل مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داشته باشد، چه واکنشی نشان خواهید داد؟

 

فعلاً زود است درباره این مساله صحبت شود. به نظرم باید دید روند قانونی این مساله چگونه پیش خواهد رفت. چیزی که من می‌بینم این است که نزدیک به یکسال، یک کرسی شورای‌شهر یزد خالی مانده و من در صورت بازگشت به شورای‌شهر باید به اندازه یکسال بیشتر از سایر همکاران تلاش کنم تا این کاستی جبران شود.

 

 *بعضی از نمایندگان مجلس این موضوع را پیگیری می‌کنند. خبر دارید که تعاملاتشان در چه سطحی بوده و چقدر مؤثر واقع شده است؟

 

بله. خوشبختانه نمایندگان مجلس و حتی چهره‌های دولتی و البته اعضای شورای‌شهرها در سراسر کشور از ابتدای این ماجرا حمایت کرده‌اند و باید از آن‌ها تشکر کرد. واقعیت این است که به جز تماس تلفنی با تنی چند از این عزیزان و تقدیر و تشکر از آنان، ارتباط آنچنانی با این نماینده‌ها برقرار نکرده‌ام اما در هر تریبونی که بوده از آن‌ها بابت این تلاشی که در جهت حفظ وحدت ملی انجام داده‌اند، تشکر کردم. نکته دیگر اینکه طرح این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نظام که امروز مورد بحث است حاصل تلاش تمامی عزیزان و بویژه رسانه‌ها بود که اگر پیگیری آن‌ها نبود شاید این مساله به این مرحله نیز نمی‌رسید.

 

 *آیا علی لاریجانی به عنوان رییس مجلس تا به حال به صورت مستقیم یا با واسطه با شما ارتباطی برقرار کرده است؟ چه مباحثی مطرح شده است؟

 

خیر. اینکه به صورت مستقیم یا با واسطه با ایشان ارتباطی برقرار شده باشد در برنامه‌هایم نبوده اما ایشان نیز مانند آقای روحانی چندین بار نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند و با پافشاری خود بر این مساله نگذاشتند چراغ حضور اقلیت‌ها در تعیین سرنوشت مدیریت شهری خاموش بماند.

 

 *مردم یزد که تعداد چشمگیری از آنها به شما رأی داده‌اند موضوع شما را فراموش کرده‌اند؟ در برخوردهایی که با آنها دارید چه واکنش‌هایی درباره داستان شما دارند؟

 

واقعیت این است که این مساله نه تنها در یزد که در شهرهای دیگری هم که رفتم با واکنش محبت‌آمیز مردم همراه بوده است. مردم یزد همیشه به من لطف داشته‌اند و چندی پیش نیز یکی از همشهریان با حضور در شورای‌شهر و اعطای گل به اعضای شورا و گذاشتن یک گل روی میز خالی من حتی با بالاگرفتن کاغذی که تعداد رأی‌های من بر آن نقش بسته بود، نشان دادند که لطفشان نسبت به من مانند سابق و حتی بیشتر شده است. شما ببینید در شهری مانند یزد که دارالعباده ایران است، یک اقلیت دینی از سوی مردم رأی می‌آورد. این نشان‌دهنده این است که مردم این مناطق تعامل خوبی با یکدیگر دارند و به قولی همزیستی مسالمت‌آمیز و دوستانه با هم دارند. از سویی به قول آقای یونسی مشاور رییس‌جمهوری، زرتشتیان حاملان اصلی تمدن ایران زمین و اصل و اساس ملت ایران هستند که به نظرم این موضوع به میزان دلسوزی زرتشتیان در کنار سایر اقلیت‌ها برای پیشرفت ایران اشاره می‌کند. ماجرایی که برای من پیش آمد یک زنگ خطر است. نباید با تصمیمی اشتباه وحدت مردم در اینگونه مناطق را خدشه‌دار کنیم.

 

 *آقای نیکنام، فکر می‌کنید آقای سفید رییس شورای شهر همچنان بر حرف خود تاکید دارد و در صورت تأیید نشدن شما استعفا خواهد داد؟ 

 

من امیدوارم هیچگاه این اتفاق نیفتد. آقای سفید یکی از پیگیرترین افراد در این ماجرا بوده‌اند. بارها از تریبون‌های مختلف درباره تبعات این مساله صحبت کرده‌اند. این موضوع را بارها در مصاحبه‌ها گفته‌ام که امیدوارم هیچگاه حرف آقای سفید عملی نشود. حتی من بعد از حکمی که برایم صادر شد به شورا نرفتم تا ایشان مجبور به استعفا از ریاست شورا نشوند. قطعاً حضور ایشان در شورای‌شهر به عنوان رییس منشأ خدمت است و نباید مردم یزد از این منشأ خیر بی‌نصیب شوند.

 

 *درآخر، خودتان چقدر به نتیجه مثبت رسیدن ماجرای خود امیدوار هستید؟

 

من به حل این مساله امیدوارم و همچون همیشه همه ایرانی‌ها در سرنوشت آینده ایران سهیم خواهند بود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.