بلومبرگ نوشت، ترامپ بار دیگر در توئیتر اوپک را مسئول بالا رفتن قیمت نفت در بازار جهانی معرفی کرد.

در گزارش بلومبرگ آمده است اوپک بهانه خوبی در داخل آمریکا به عنوان معرفی عامل بالا رفتن قیمت بنزین در آمریکاست اما اقدام اوپک در افزایش تولید نمی‌تواند برای مدت طولانی قیمت نفت را پایین نگه دارد. تنها راه‌حل حقیقی برای پایین آوردن حامل‌های انرژی به خصوص بنزین در آمریکا تغییر سیاست این کشور در قبال ایران است.

متأسفانه به نظر نمی‌رسد آمریکا برنامه‌ای برای تغییر سیاست در قبال ایران داشته باشد بنابر این قیمت نفت با روند افزایشی خود ادامه خواهد داشت. طی یکسال گذشته قیمت نفت حدود ۵۰ درصد افزایش یافته و هفته گذشته رقم ۸۰ دلار در هر بشکه را لمس کرد. چرا که کارگزاران نفتی و سرمایه‌گذاران بر این باورند که ظرفیت جهان برای افزایش تولید و جبران کسری عرضه محدود بوده و به شدت در حال کاهش است.

این کارگزاران و سرمایه‌داران چیزی را می‌دانند ترامپ یا نمی‌داند و یا نمی‌تواند آن را درک کند. زمانی که تحریم‌های نفتی علیه ایران در ماه نوامبر اعمال شود تولیدکنندگان نفت نمی‌توانند کسری نفت ایران در بازار را جبران کنند. اگر ترامپ موفق شود صادرات ۲.۷ میلیون بشکه‌ای نفت ایران را متوقف کند یک شکاف بسیار بزرگ در بازار ایجاد خواهد شد که پر کردن آن بسیار دشوار است و اگر تولیدکنندگان نفت نتوانند آن را اجرایی کنند هزینه‌ اینگونه سیاست‌ها بسیار بالا خواهد بود.

بانک مریل‌لینچ آمریکا پیش‌بینی کرده است در صورت توقف کامل صادرات نفت ایران و عدم توانایی سعودی‌ها در جبران آن قیمت نفت به بالای ۱۲۰ دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت در دنیای ترامپقیمت بنزین باید روندی نزولی داشته باشد.

چهارشنبه گذشته عربستان اعلام کرد، طی ماه گذشته روزانه ۱۰.۵ میلیون بشکه نفت تولید کرده است که این مسئله نشان‌دهنده افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت عربستان و عدم پایبندی این کشور به توافق ۲۰۱۶ اوپک است. این افزایش بیشترین رشد ماهانه تولید نفت عربستان از سال ۲۰۰۴ تا کنون محسوب می‌شود اما یک مشکل وجود دارد این افزایش ۵۰۰ هزار بشکه‌ای باید خود را در افزایش تولید کل اوپک نشان دهد اما با توجه به کاهش ۳۵۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت کانادا به دلیل بروز انفجار در یکی از تأسیسات نفتی این کشور افزایش تولید نفت عربستان تغییری در عرضه نفت به بازار جهانی ایجاد نکرده است.

واقعیت آشکار این است که تولیدکنندگان نفت در جهان ظرفیت افزایش تولید و جبران نبود نفت ایران در بازار جهانی را ندارند.

ولیعهد عربستان در سال ۲۰۱۶ گفته است، این کشور به سرعت تولید نفت خود را به ۱۱.۵ میلیون بشکه در روز افزایش خواهد داد و طی ۶ تا ۹ ماه بعد از ۱۲.۵ میلیون بشکه در روز عبور خواهد کرد و از آن زمان به بعد تغییری در این گفته از سوی وی ایجاد نشد اما کارشناسان نسبت به این مسئله خوش‌بین نیستند و آژانس بین‌المللی انرژی معتقد است عربستان برای عبور از مرز ۱۱ میلیون بشکه در روز باید تولید نفت خود در میادین فراساحلی و پرهزینه را بالا ببرد.

آمارهای اوپک نشان می‌دهد بیشترین میزان تولید نفت عربستان در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ و معادل ۱.۷۲ میلیون بشکه در روز بوده است. هرگونه توقع برای بالا رفتن تولید نفت عربستان از این میزان پشتوانه تاریخی و عملی ندارد. البته این به این معنا نیست که غیرممکن است فقط نمی‌توان روی آن حساب کرد و نسبت به آن اطمینان داشت. تنها چیزی که می‌توان گفت این است که در شرایط کنونی عربستان تنها ظرفیت تولید ۲۰۰ هزار بشکه بیشتر دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.