بهرام قاسمی روز دوشنبه درگذشت ایرانشناس ایتالیایی و بنیانگذار کرسی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ونیز را به خانواده، شاگردان و علاقه مندان آثار او و نیز همه ایرانشناسان در سراسر جهان تسلیت گفت.

وی افزود: زنده یاد اسکارچیا در تمام دوران حیات پربار خود خدمات و تلاش بسیاری برای آموزش و گسترش زبان و ادبیات فارسی و ترویج فرهنگ ایرانی انجام داد. 

جان روبرتو اسکارچیا از مروجان زبان و ادبیات فارسی در ایتالیا و نویسنده بیش از ۱۷۰ کتاب و مقاله است که اغلب آنها درباره‌ اسلام و مذاهب اسلامی، زبان، تاریخ، فرهنگ و نویسندگان و شاعران ایرانی است.

این ایران شناس شهیر و منتخب اشعار چند تن از شاعران ایرانی، افغانی و تاجیک را به‌ زبان ایتالیایی ترجمه کرده است. 

وی که مؤلف مقاله‌ «آثار هنری ایران در دوره اسلامی» در دائره‌المعارف هنرهای زیبای ایتالیا است، از ۱۹۵۶ تا ۱۹۵۷ مربی زبان و ادبیات ایتالیایی در دانشگاه تهران بوده است. اسکارچیا از ۱۹۵۹ تا ۱۹۶۷ در دانشگاه شرق‌شناسی ناپل و دانشگاه رم به‌عنوان استادیار به تدریس اسلام‌شناسی پرداخت و در فاصله همین سال‌ها ناشر مجله شرق امروزی وابسته به مؤسسه شرق‌شناسی رم بود.

اسکارچیا در ۱۹۶۸ به‌منظور تأسیس مؤسسه ایران‌شناسی به ونیز رفت و مدت ۱۷ سال وقت خود را صرف ایجاد و توسعه مؤسسه ایران‌شناسی دانشگاه فوسکاری ونیز و تربیت استاد زبان فارسی در این دانشگاه کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.