با این وجود اتفاقات و شگفتی‌های مرحله یک چهارم و حضور غیرمنتظره چهار تیم جدید در مرحله نیمه نهایی، اتفاق حیرت انگیزی بود که کمتر کسی آن را باور داشت. اتفاقاتی که مرور آنها خالی از لطف نیست.

نیمه‌نهایی بدون بیگ فور

پرافتخارترین تیم‌های جام جهانی، جایی در جمع ۴ تیم نهایی ندارند. هیچ کدام از ۴ تیم پرافتخار جام جهانی یعنی برزیل، آلمان، ایتالیا و آرژانتین در جمع ۴ تیم نهایی جام جهانی روسیه حاضر نیستند و این اتفاق برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی رخ می‌دهد. این ۴ تیم مجموعا ۱۵ بار قهرمان جهان شده‌اند و ۳۷ بار به مرحله نیمه‌نهایی رسیده‌اند. جزییات این آمار به شرح زیر است:

آلمان: ۱۳ حضور در نیمه نهایی - ۴ قهرمانی/ برزیل: ۱۱ حضور در نیمه نهایی - ۵ قهرمانی/ ایتالیا: ۸ حضور در نیمه نهایی - ۴ قهرمانی/ آرژانتین: ۵ حضور در نیمه نهایی - ۲ قهرمانی

با این حال پرافتخارترین تیم‌های تاریخ فوتبال جهان، جایی در جمع ۴ تیم نهایی تورنمنت روسیه ندارند؛ ایتالیا اصلا به این رقابت‌ها راه پیدا نکرد، آلمان بدترین نتیجه تاریخش را در جام جهانی به دست آورد؛ آرژانتین با خوش‌شانسی نهایتا تا یک‌هشتم نهایی بالا آمد و برزیل هم با شکست مقابل بلژیک به نیمه نهایی نرسید. دیگر تیم با ۲ عنوان قهرمانی، اروگوئه نیز در همین مرحله از دور رقابت‌ها کنار رفت.

 

قتلگاه کازان

ورزشگاه کازان آره‌نا یکی از میزبانان 8 گانه جام جهانی بوده، ورزشگاهی که به طرز عجیبی در این جام بدل به قتلگاه مدعیان و بزرگان شده. ورزشگاه کازان آره‌نا در جام جهانی گورستان سه مدعی بزرگ جام بوده است. کازان این‌بار یکی از بخت‌های نخست جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را به زانو در آورد و برزیل با این رقابت‌ها خداحافظی کرد. پس از پیروزی تاریخی تیم‌ ‌ملی فوتبال کره جنوبی برابر آلمان در مرحله گروهی، حذف شاگردان یوآخیم لوو در این ورزشگاه رقم خورد. جمعه شب نیز بلژیک روبرتو مارتینس با پیروزی دو بر یک، بلیت برگشت برزیلی‌ها را صادر کرد. برزیل و آلمان به‌عنوان بخت‌های نخست قهرمانی پا به روسیه گذاشتند. با این حال دو تیم پر افتخار جام جهانی مطابق انتظار پیش نرفتند و در حسرت قهرمانی دوباره باقی‌ ماندند. تنها این دو تیم شب تلخی را در ورزشگاه کازان آره‌نا سپری نکردند. آرژانتین نیز در این ورزشگاه شکست خورد و از صعود به دور یک چهارم نهایی باز ماند. نحسی کازان آره‌نا آلبی سلسته را نیز در بر گرفت و آنها مقابل تیم‌ ‌ملی فرانسه چهار بر سه شکست خوردند. این ورزشگاه دیگر در جام جهانی میزبان دیداری نخواهد بود تا به نوعی گورستان تیم‌های بزرگ لقب بگیرد.

نکته جالب اینکه کازان میزبان دومین بازی ایران در جام جهانی برابر اسپانیا یکی از غول‌های بزرگ بود و با بدشانسی و با یک گل شکست خورد؛ دیداری که ایران تا مرز شگفتی سازی پیش رفت و می‌توانست با تساوی و یا حتی برد برابر اسپانیا، لاروخا را در همان دور مقدماتی از گردونه رقابت‌ها حذف کند تا این نحسی گریبان ماتادورها را نیز بگیرد اما لاروخا با خوش شانسی از مهلکه گریخت.

 

کابوس یک چهارم نهایی نیمار

ستاره برزیل در دیدار مقابل بلژیک نمایش ناامیدکننده‌ای داشت و نتوانست در این دیدار حساس، کمک چندانی به تیمش بکند. نیمار که در زمستان گذشته مصدوم شده بود، تمام تلاشش را برای بازگشت انجام داد تا بتواند برزیل را در روسیه به قهرمانی جام جهانی برساند اما نمایش‌های او در این رقابت‌ها چنگی به دل نزد؛ به ویژه در دیدار جمعه شب که یکی از ضعیف‌ترین نمایش‌هایش با پیراهن سلسائو را ارائه داد. نیمار در این دیدار بارها در تلاش برای عبور از بازیکنان حریف، توپ را به راحتی از دست داد تا یکی از ضعیف‌ترین بازیکنان زمین باشد. او چهار سال قبل در جام جهانی ۲۰۱۴ هم در این مرحله، در دیدار مقابل کلمبیا دچار مصدومیت شد و دیدار نیمه نهایی را از دست داد. به این ترتیب او برای دومین دوره پیاپی، در مرحله یک‌چهارم نهایی با بدشانسی‌های بزرگ روبه‌رو شد؛ یک بار مصدومیت و بار دیگر نمایشی ضعیف.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.