آسوشیتدپرس گزارش داد، از زمانی که خبرگزاری آسوشیتدپرس در تحقیقات خود خبر از وقوع شکنجه و سوءاستفاده جنسی در این زندان‌های مخفی در یمن داد در هفته‌های اخیر دست‌کم ۸۰ فرد بازداشت شده در این زندان‌ها آزاد شدند.

این نخستین بار است که احمد المیسری، وزیر کشور دولت مستعفی یمن به صورت علنی این خواسته را از مقام‌های اماراتی مطرح کرده است.

وی در دیدار با ریم الهاشمی، وزیر مشاور امارات در امور همکاری بین‌المللی در شهر عدن در جنوب این کشور بر لزوم بستن این زندان‌ها و تلاش برای قرار دادن آنها زیر نظر دادستانی و دستگاه قضا و تکمیل حل و فصل مشکلات مربوط به این پرونده تاکید کرد. در این دیدار ژنرال محمد الحسنی، یک فرمانده نظامی ارشد اماراتی نیز حضور داشت.

این مغایر با تکذیبیه‌های امارات درخصوص داشتن هرگونه کنترلی بر زندان‌ها در یمن است.

آسوشیتدپرس سال گذشته میلادی نخستین بار در تحقیقاتی مشخص کرد که امارات متحده عربی و شبه‌نظامیان هم‌پیمانش یک شبکه از زندان‌های مخفی را در جنوب یمن خارج از کنترل دولت مستعفی منصور هادی، رئیس‌جمهوری این دولت اداره می‌کنند.

ماه ژوئن، آسوشیتدپرس فاش کرد که صدها نفر در این زندان‌ها در معرض سوءاستفاده جنسی قرار گرفته‌اند و یکی از این موارد مربوط به زندان بیراحمد در شهر عدن بوده است و مقام‌های این زندان‌ها از این سوءاستفاده‌های جنسی فیلمی گرفتند تا این زندانی‌ها را مجبور به جاسوسی برای خود کنند.

روز یکشنبه انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه دولت امارات این گزارش‌ها را تکذیب کرد و مدعی شد، امارات هدف یک کمپین بدنام سازی غیرعادلانه قرار گرفته است.

المیسری پیشتر گفته بود که او هیچ اختیاری بر این زندان‌ها ندارد و حتی قادر به ورود به شهر عدن بدون مجوز امارات نیست.

المیسری طبق گزارش خبرگزاری دولتی سبأ "بر لزوم تعطیل کردن این زندان‌ها و قرار دادن آنها تحت کنترل دادستانی و قوه قضائیه یمن" تاکید کرده است.

المیسری ماه گذشته میلادی به امارات سفر کرد تا مذاکراتی را در این کشور داشته باشد و مقام‌ها گفتند که در این مذاکرات طرح‌هایی برای تعطیل کردن این زندان‌ها تهیه شده است.

این سفر او بعد از چند بار حضور تلویزیونی مکرر وی که در آنها گفته بود هیچ کنترلی بر زندان‌ها ندارد، انجام شد.

یک مقام ارشد این دولت روز دوشنبه به آسوشیتدپرس گفت: این زندان‌ها همچنان تحت کنترل کامل اماراتی‌ها هستند.

او گفت: اماراتی‌ها قول‌هایی را برای واگذاری آنها داده‌اند و ما همچنان امیدوار هستیم اما فعلا همه چیز در حد حرف و قول است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.