هیل گزارش داد، مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفت: در حال حاضر بیش از هر زمان دیگری آمریکا به عنوان یکی از شرکای همیشگی افغانستان در کنار دولت و مردم این کشور جنگ زده ایستاده است.

مایک پامپئو و اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان کنفرانس خبری برگزار کردند که در جریان آن علی‌رغم کنترل شبه‌نظامیان طالبان بر بخش وسیعی از کشور و همچنین امتناع اخیرشان از شرکت در مذاکرات صلح، این دو مقام تاکید کردند که در حال حاضر دلیلی برای امیدوار بودن به برقراری صلح در افغانستان وجود دارد.

پامپئو گفت: یکی از عناصر پیشرفت این است که در حال حاضر طالبان متوجه شده نمی‌تواند به صورت نظامی در جنگ پیروز شود.

وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدارهایش با اشرف غنی، رئیس‌جمهور و عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی افغانستان بر درخواست‌های دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای برقراری مذاکرات صلح میان دولت کابل و طالبان تاکید کرد.

وی گفت: آمریکا از این نوع مذاکرات حمایت کرده، راه آنها را هموار می‌سازد و در آنها شرکت می‌کند اما باید تاکید کنم که هرگونه مذاکرات باید به رهبری افغانستان و برای افغانستان باشد.

پامپئو افزود: منطقه و جهان همگی از آنچه که در افغانستان رخ می‌دهد خسته شده‌اند و مردم افغانستان نیز دیگر نمی‌خواهند شاهد جنگ در کشورشان باشند.

وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد: آمریکا متعهد می‌شود تا از برنامه‌های اشرف غنی برای مشارکت در مذاکرات صلح با طالبان حمایت کند. مذاکرات پیشنهاد شده باید به رهبری افغانستان باشد و آمریکا تنها نقش حمایت کننده را در آن ایفا می‌کند. نقش آمریکا در این روند مهم است اما ما نمی‌توانیم این مذاکرات صلح را اداره کنیم چراکه ما نمی‌توانیم از بیرون مسائل را حل کنیم.

وی افزود: اگر فکر می‌کنیم که ظرف یک روز می‌توانیم یک بحران ۴۰ ساله را پایان دهیم باید بگویم که این نظرمان کاملا غیر واقع بینانه است. در حال حاضر تنها می‌توانم اذعان کنم که استراتژی دولت ترامپ برای اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر به افغانستان و ترغیب طالبان به سوی مذاکرات حقیقتا کارآمد بوده است.

اشرف غنی نیز تاکید کرد که استراتژی کارآمد بوده و تاثیرات قابل توجهی داشته است.

وی از استراتژی جنوب آسیای دولت ترامپ که شامل اعزام نیروهای آمریکایی بیشتر و تحت فشار گذاشتن پاکستان برای انجام اقدامات بیشتر در راستای توقف عبور شبه‌نظامیان از مرزش با افغانستان می‌باشد، تعریف و تمجید کرد.

اشرف غنی با اشاره به آتش‌بس اخیر گفت: به خاطر این استراتژی و ماهیت آن ما اعضای دولت توانستیم گامی فراتر برداشته و برنامه صلحی را طراحی کنیم که حقیقتا جامع و سازنده است .

پامپئو که از ویتنام به کابل سفر کرده بود افغانستان را برای سفر به امارات ترک کرد؛ جایی که وی با شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد قدرتمند ابوظبی که یکی از متحدان آمریکاست، در بحبوحه جنگ کشورش در یمن دیدار خواهد کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.