«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو امروز سه‌شنبه ضمن مخالفت با اقدام ترکیه در خرید سامانه‌های «اس-۴۰۰» از روسیه گفت که تمام تجهیزات نظامی متعلق به اعضای ناتو باید با شبکه جنگ‌افزاری این پیمان نظامی منطبق باشد.

 

بنا بر این گزارش، استولتنبرگ در مصاحبه با خبرگزاری «اینترفکس» در مخالفت با خرید سامانه‌های «اس-۴۰۰» ترکیه از روسیه تأکید کرد: «تجهیزات نظامی اعضای ناتو، باید [با شبکه جنگ‌افزاری ناتو] منطبق (همخوان) باشد. آنچه برای ناتو مهم است، این است که تجهیزات اعضایش بتوانند با هم عمل کنند».

 

سامانه‌های دفاعی کشورهای عضو ناتو به صورت یکپارچه عمل میکنند، یعنی اگر به یکی از کشورهای عضو حمله شود، سامانه‌های دیگر اعضا نیز به پدافند ترکیه مرتبط هستند و کشورها می‌توانند با هم به یک حمله پاسخ بدهند. آمریکا و دیگر اعضای ناتو معتقدند که سامانه‌های «اس-۴۰۰» به دلایل امنیتی نمی‌تواند به این شبکه متصل شود.

 

دبیرکل پیمان نظامی ناتو همچنین از مسکو خواست تا به نگرانی‌های این سازمان درباره اقدامات روسیه در حوزه سایبری پاسخ دهد.

 

با این وجود، استولتنبرگ تأکید کرد که ناتو به دنبال روابط سازنده با روسیه است ضمن اینکه امنیت کشورهای عضو خود را نیز تأمین خواهد کرد.

 

دبیرکل ناتو همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش به موضوع برنامه موشکی ایران اشاره کرد و گفت، «ما نگران برنامه موشکی ایران و ادامه توسعه قابلیت‌های پدافند موشکی این کشور هستیم».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.