در آستانه برگزاری نشست ناتو که از فردا در بروکسل و با حضور "دونالد ترامپ"، رئیس جمهور آمریکا برگزار می شود "دونالد تاسک"، رئیس شورای اروپایی از آمریکا خواست که برای متحدان اروپایی اش ارزش بیشتری قائل شود.

وی خطاب به ترامپ تاکید کرد که رئیس جمهور عزیز آمریکا! واشنگتن متحد بهتری از اروپا ندارد. در حال حاضر اروپاییان خیلی بیشتر از روسیه و چین در زمینه دفاعی هزینه می کنند. هیچ تردیدی وجود ندارد که یک سرمایه گذاری در دفاع مشترک اروپایی-آمریکایی چیزی است که ما در هزینه های روسیه وچین نمی تونیم با اطمینان از آن سخن بگوییم.

رئیس جمهور آمریکا مدتهاست که این انتقاد را به اروپاییان و به ویژه آلمان وارد می کند که خیلی کم در عرصه نظامی هزینه کرده و بیشتر هزینه ها را بر دوش آمریکا انداخته اند.

وی در آستانه برگزاری نشست ناتو در بروکسل چندین بار در پیام های توئیتری بار دیگر از متحدان اروپایی خود و به ویژه آلمان خواست که هزینه های نظامی خود را افزایش دهند.

تاسک البته از آمریکا خواست که ارزش بیشتری برای این متحد اروپایی خود قائل شود ، چرا که خیلی چنین متحدانی ندارد. وی در عین حال از اروپا هم خواست که هزینه بیشتری در زمینه دفاعی کنند و در این راستا گفت که بنابراین هر کسی به یک ائتلافی که خوب آماده و تجهیز شده است احترام می گذارد.

 در نشست سال ۲۰۱۴ ناتو کشورهای عضو این ائتلاف نظامی توافق کردند که هزینه های دفاعی و نظامی خود را حدکثر تا سال ۲۰۲۴ به ۲ درصد تولید ناخالص ملی افزایش دهند و در نامه ترامپ به کشورهای اروپایی دقیقا در این باره گله و شکایت شده است. در بین کشورهای اروپایی تا به حال تنها ایسلند، یونان و انگلیس این هدف را محقق کرده اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.