چون سایر کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی، علیه اقدامات تجاری دولت ترامپ به این سازمان شکایت کرد.

وزارت اقتصاد سوئیس با اعلام این خبر تاکید کرد که کشورش خواستار حل و فصل مشکلات به وجود امده با واشنگتن درباره وضع تعرفه های سنگین بر روی واردات فولاد و آلومینیوم است.

بر اساس این گزارش، حقوق گمرکی جدیدی که دولت واشنگتن مارس گذشته بر واردات فولاد و آلومینیوم به بازار آمریکا اعلام کرد، برای سوئیس بار مالی بسیار زیادی به همراه دارد.

دولت سوئیس معتقد است که حقوق گمرکی که دولت آمریکا به نام امنیت ملی وضع کرده است، به هیچ وجه با قوانین و مقررات سازمان تجارت جهانی سازگار نیست. 

علاوه بر سوئیس، چندی پیش نیز وزارت بازرگانی چین اعلام کرد که این کشور در اعتراض به تعرفه‌های جدید آمریکا بر محصولات وارداتی از این کشور، بار دیگر به سازمان تجارت جهانی شکایت کرده است.

این تعرفه‌ها بخشی از سیاست‌های تجاری جدید آمریکا است که به گفته دونالد ترامپ، ممکن است در صورت تداوم وضعیت فعلی، مجموعا ۵۵۰ میلیارد دلار از صادرات چین را تحت تاثیر قرار دهد.

پکن تهدید کرده است که در اقدامی مشابه، هزینه‌های گمرکی روی ۳۴ میلیارد دلار از کالاهای آمریکایی وارداتی را افزایش می‌دهد.

براساس آخرین آمار منتشر شده، کسری تجاری آمریکا با چین در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۳۷۵ میلیارد دلار بوده؛ موضوعی که ترامپ بارها از آن به عنوان دلیلی برای تغییر سیاست های تجاری کاخ سفید یاد کرده است.

شکایت سوئیس از سازمان تجارت جهانی در شرایطی است که در نشست اخیر شورای کالای این سازمان، نمایندگان نزدیک به ۴۰ کشور جهان به سیاست های تجاری دولت آمریکا معترض شده بودند.

بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی، واشنگتن اکنون ۶۰ روز فرصت دارد تا این منازعه را حل و فصل کند. زمانی که این ضرب الاجل پایان یابد، سوئیس می تواند از سازمان تجارت جهانی بخواهد تا این شکایت را به شورای قضات منتقل کند.

آمریکا از ماه مارس تعرفه ۲۵ درصدی علیه واردات فولاد و تعرفه ۱۰ درصدی علیه واردات آلومینیوم وضع کرده است. این تعرفه ها تاکنون علیه اتحادیه اروپا، کانادا مکزیک اجرایی شده است. اتحادیه اروپا به شدت از این اقدامات آمریکا انتقاد کرده است.

سیاست های آمریکا عملا اقتصاد جهان را در آستانه یک جنگ تجاری قرار داده است.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.