تاریخ خبر: ۱۳۹۷/۰۴/۱۹ ساعت: ۲۲:۲۰   ارسال به دوستان
 
 

عده ای با توجه به مسائل اقتصادی و اعتراضات بخشی از جامعه به زمان پخش این مستند نقد داشتند و برخی دیگر به نبود اولویت بندی در بررسی مسائل توسط صدا و سیما منتقد بودند. جالب اینجاست که تعدادی از روزنامه ها و سایتهای اصولگرا نیز به این مستند واکنش منفی نشان دادند. حالا مدیرکل روابط عمومی با دفاع از پخش مستند «بیراهه» جوابیه ای را منتشر کرده است.

**مردم از ما «بیراهه» خواستند 
محمدحسین رنجبران مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی با تاکید براینکه صدا وسیما باید در حوزه آسیب شناسی معضلات فرهنگی فعال عمل کند و این خواسته بسیاری از مخاطبان است، گفت: «مردم و به ویژه خانواده ها در تماس با واحد ۱۶۲ خواهان برنامه های آگاهی بخش در حوزه آسیب های فضای مجازی هستند و بر مبنای این درخواست ها و وظیفه ذاتی رسانه برنامه ها و مستندهای فراوانی در آینده روی آنتن خواهد رفت.»
ای کاش آقای رنجبران که این اندازه به مطالبات مردمی اهتمام دارند، اشاره می کردند که در سالهای اخیر بارها و بارها برنامه هایی از صدا و سیما پخش شد که مطلوب مردم نبودند. مردم با همین واحد 162 تماس گرفتند و اعتراض کردند اما تغییری ایجاد نشد. مردم حتی با همین واحد 162 تماس گرفتند تا برنامه هایی که مهمان های ویژه داشت پخش شود اما تاثیری نداشت. قطعا مشغله های متعدد جناب رنجبران این اجازه را نمی دهد تا بررسی کند و ببیند که برنامه های صدا و سیما چقدر در عدم گرایش مخاطبان و بویژه جوانان و نوجوانان به فضاهای پرخطر مجازی موثر بوده است. آیا منظور خانواده ها در بحث آسیب های فضای مجازی همین دختر هفده ساله بوده است. آیا برخی از برنامه های صداوسیما ضربه زننده و مضر نیست؟

**وظیفه زمین مانده مسوولان مربوطه را انجام دادیم
رنجبران در واکنش به برخی فضاسازی ها درباره مستند «بیراهه» افزود: نمی شود وقتی مسئولان مربوط در حوزه فضای مجازی به وظایف خود در ساماندهی فضای مجازی عمل نمی کنند ما هم بنشینیم و دست روی دست بگذاریم و برنامه های آگاهی بخش به خانواده ها ارایه نکنیم.
وی ریشه اصلی این معضل را بی قاعده و قانون بودن فضای مجازی کشور دانست و تصریح کرد: «بارها بر این مساله تاکید شده است که نباید فضای مجازی افسارگسیخته باشد و مثل همه‌جای دنیا باید قواعد و قانون مشخصی داشته باشد و منتشرکنندگان محتواهای نامناسب در این فضا بدانند که چه هزینه هایی در انتظارشان است اما گویی اراده ای در این زمینه بین مسئولان مربوط وجود ندارد و این جای تاسف است.»
باید آفرین گفت به این حجم از وظیفه شناسی صدا وسیما. یعنی صدا و سیما به همه وظایف قانونی اش عمل کرده و حالا نوبت انجام وظایف دیگر نهادهاست. صدا وسیما که چشم بیدار جامعه است، احساس کرده که دیگر سازمان ها همانند خودشان دلسوز نیستند و وقتش شده که وارد میدان شوند، آن هم به این شکل و ترتیب. 

آقای رنجبران! یکی از وظایف اولیه صداو سیما آگاهی بخشی به جامعه است. شما پیش از اینها باید به فکر آگاهی دادن به جامعه می افتادید. وقتی پخش این مستند را کنار خبر فیلتر اینستاگرام می گذاریم به ذهنمان خطور می کند که مبادا صدا و سیمایی که روزبه روز تعداد مخاطبانش کمتر می شوند به این حربه ها متوسل شده تا رقیبانش را به این شکل از میدان خارج کند. اینکه شما یک دفعه به یادتان افتاده که به جامعه آگاهی بدهید هم عجیب است و هم تامل برانگیز. 

**خانواده های غیرمذهبی ما را قسم دادند
رنجبران با تاکید بر این که «بیراهه» محصول معاونت اجتماعی نیروی انتظامی بوده است، افزود: «یکی از مهم ترین مسئولیت های مشترک ما و ناجا حرکت در مسیر پیشگیری است و همان طور که گفتم بسیاری از خانواده ها با ما تماس می گیرند و مطالبه جدی در زمینه برنامه های آگاهی بخش در حوزه فضای مجازی دارند. برخی خانواده ها با ما تماس می گیرند و به صراحت می گویند ما خانواده ای مذهبی نیستیم اما به خانواده و حفظ حیا و حرمت خانواده اعتقاد داریم و همکاران ما را قسم می دهند که برنامه هایی بسازید تا جلوی این عرصه افسارگسیخته فضای مجازی را بگیرد و به خانواده ها آگاهی دهد.»
روابط عمومی صدا و سیما حرف حسابی می زند. میگوید یکی از مسوولیتهای ما و ناجا حرکت در مسیر پیشگیری است. ما هم موافقیم. خب اگر به مسوولیت و وظیفه تان عمل کرده بودید، که کار به اینجا نمی رسید. پخش اعترافات یک دختر هفده ساله حرکت در مسیر پیشگیری است؟ این حرکت شما درمانی بود یا پیشگیری؟ عرصه افسارگسیخته فضای مجازی با دستگیری «شاخ ها»! و پخش اعترافاتشان از بین می رود؟ 

*مقام قضایی گفت «بیراهه» پخش کنیم
مدیرکل روابط عمومی رسانه ملی به برخی شایعات درباره نبود حکم قضایی برای این کار اشاره کرد و گفت: «براساس صحبتی که امروز با مسئولان ناجا داشتم برای این افراد حکم قضایی صادر شده بوده و حتی مقام قضایی درخواست کرده بود تا موضوع این افراد حتما رسانه ای شود.»
رنجبران با بیان اینکه از حملات غرض ورزانه برخی در داخل و خارج کشور اصلا متعجب نشده است، تصریح کرد: «تقریبا برای مردم عادی هم مشخص شده است که این موج رسانه ای علیه رسانه ملی عادی نیست و با نقد و انتقاد سازنده فاصله بسیار دارد و ای کاش برخی دوستان دلسوز هم به اندازه همین مردم عادی تحلیل داشتند یا اینکه منافع شخصی و گروهی خود را این قدر پررنگ و حیاتی نمی دیدند.»
دوستان صدا وسیما کاش تکلیف خودشان را با پخش این مستند روشن می کردند؛ بالاخره مردم غیرمذهبی شما را قسم دادند این مستند را پخش کنید یا درخواست مقام قضایی بوده؟ و بعد این حجم از توهم توطئه را کجای ذهن تان جای داده اید؟ مگر می شود اکثر مردم به خاطر منافع شخصی و گروهی به پخش این مستند معترض شوند؟ حتی همفکران خودتان نیز به پخش این مستند نقد داشتند. وقتی یک کار اشتباه در این ابعاد انجام می شود، کاملا واضح و مبرهن است که مورد اعتراض و نقد اکثر طبقات اجتماعی و رسانه ها قرار می گیرد. لطفا همه چیز را به دشمن و دشمنی ها ارتباط ندهید. 


**صدا وسیما در خط مقدم مبارزه با مفاسد اقتصادی

رنجبران برخی نقدها درباره اولویت داشتن پرداخت به مفاسد اقتصادی بر این گونه مفاسد فرهنگی را قابل تامل دانست و افزود:« به نظرم هر موضوعی جایگاه و اهمیت خود را دارد و نباید به بهانه پرداخت ضعیف به مفاسد در حوزه ای، مفاسد در عرصه های دیگر را که مثل خوره به جان بنیان خانواده ها افتاده است فراموش کرد.»
وی در پایان تاکید کرد: «رسانه ملی در این سال ها در حوزه مبارزه با مفاسد اقتصادی همواره در خط مقدم بوده و حتی باعث باز شدن پرونده هایی شده است که شاید خیلی ها فکرش را هم نمی کردند اما با این وجود مسئولان سازمان معتقدند هنوز جای کار بیشتر و جدی تری در این زمینه وجود دارد به شرط آنکه مسئولان بزرگوار قضایی برای هر کدام از پرونده های مفاسد اقتصادی یک پیوست رسانه ای مشخص داشته باشند.»
ای کاش مدیران صدا و سیما چند نمونه از این پرونده ها که بدون جهت گیریهای سیاسی افشا و پیگیری شده را ذکر می کردند. صداوسیما که سالهاست مردم را در انتظار شفافیت درآمدها و هزینه هایش گذاشته، کاش از خودش شروع می کرد. دانستن میزان درآمدهای صداوسیما از پخش بازیهای جام جهانی جزو مطالبات مردم نیست؟ کسی صدا وسیما را قسم نداده است که برنامه های توقیفی اش را پخش کند؟ 
دوستان صدا وسیما! تا دیر نشده به مطالبات واقعی مردم توجه کنید. توجه و گرایش مردم به شبکه های خارجی و فضای مجازی ناشی از کم کاری شما در انجام وظایف تان بوده است. نقدها و اعتراضات جامعه به عملکردتان را بپذیرید و سعی در اصلاح داشته باشید. این روش را سالهاست آزموده اید و نتیجه اش را هم دیده ایم.

گزارش از: سید مهدی موسوی تبار

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.