آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی در مراسم روز ورزش پهلوانی که در زورخانه متقیان شهرستان اراک برگزار شد، با اشاره به جایگاه زورخانه در فرهنگ ایرانی، گود زورخانه را کانون روح و خیر و برکت دانست و اظهار کرد: این میدان، میدان تفاهم و همدلی است. این بعد، بعد برادری و صفا و صمیمیت است. این طاق، طاق توحید، وحدت، انسجام، عزت و شرف است و این کانون، کانون روح و خیر و برکت است. اینجا مسجد است، معبد است، محراب عبادت است.

وی در ادامه با بیان اینکه ملت ایران در طول ۳۰۰ سال گذشته رنج‌های فراوانی برده است افزود: خداوند بر ما عنایت فرمود و ما را از جهل و جور و وابستگی گذشته رهایی داد و به برکت امام خمینی (ره) از چنگال استعمار و استبداد و صهیونیست نجات پیدا کردیم.

دری نجف آبادی با تاکید بر اینکه خون شهدا این باغ بزرگ عزت و شرف را آبیاری کرده است، ادامه داد: امروز در شرایط جدیدی قرار گرفته‌ایم. امروز آمریکا و ایادی او در منطقه با برنامه ریزی ها و سرمایه گذاری های بسیار در تلاش هستند تا جمهوری اسلامی را تحت فشار قرار دهند، منافقین را از لیست تروریست ها در می آورند و آنها را به رسمیت می شناسند.  

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تشویش و ناامنی در ایران را آرزوی دشمنان عنوان کرد و گفت: جنایتکاران و امثال جان بولتون و شهردار سابق نیویورک که با تمام وجود نسبت به جمهوری اسلامی کینه دارند، همه دست به دست هم داده‌اند تا ایران را نیز مانند افغانستان و پاکستان و سوریه و نیجریه و فلسطین و یمن دچار آشوب کنند که البته این آرزو ها را با خود به گور خواهند برد.

وی در ادامه افزود: اینک وظیفه ما بسیار سنگین است، اینجاست که غیرت مردم، مردانگی مردان خدا، شجاعت علمای با فضیلت نمود پیدا می کند. همه باید با آمادگی صددرصدی از نظام و خون شهدا، ولایت فقیه و مکتب اهل بیت(ع) پاسداری و صیانت کرده و شرایط را مدیریت کرده و آگاهی‌بخشی کنیم.

امام جمعه اراک خاطر نشان کرد: ملت ایران بیش از ۵۰ سال است که فداکارانه ایستادگی کرده و از نهضت اسلامی حمایت می‌کنند. امروز در پیچ و خم تاریخ در مقابل جنایتکاران قرار گرفته‌ایم و اگر کوچکترین غفلتی به خود راه بدهیم و دشمنان شاد شوند، قلب امام زمان (عج)  آزار می بیند.

وی در ادامه خواستار هوشیاری مردم شد و گفت: مسئولین، نمایندگان، قوه قضائیه، نیروهای مسلح، دولت، مجلس، بانک مرکزی، اقتصاد و دارایی، صنعت و معدن و همه و همه باید هوشیار باشیم، درست مدیریت کنیم، نظم و انضباط داشته باشیم، اخلاق اسلامی حاکم باشد، مروت و مردانگی و فتوت حاکم باشد، برای پیشرفت و عزت کشورمان دست در دست یکدیگر بگذاریم و با اعتماد به نفس و عزت نفس و توکل بر خدا آماده جهاد و مجاهدت باشیم.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام ابوالفضل صابری اراکی یکی از خطبای اراک نیز در این مراسم گود زورخانه را جایگاه شرافت دانست و گفت: یک مسئله مهم گمشده در دنیای مادی، بحث معنویات و نگاه معنوی به مقام اخلاق و اخلاق پهلوانی است. هر پهلوانی قهرمان است ولی هر قهرمانی پهلوان نیست، این یک قاعده کلی است .

وی در ادامه گفت: در زمان گذشته می گفتند و امروز هم می گویند که ورزش هدف است یا وسیله؟  آیا وسیله هدف را توجیه می کند؟ این هم یک قاعده ای است که مردم باید به آن برسند .

صابری اراکی افزود: ورزش ابزار سلامت جسم است اما انسان روح هم دارد. ناراحتی و کسالت با غذا و دارو  مداوا می‌شود و پرورش پیدا می‌کند. روح انسان هم نیاز به تغذیه دارد، غذای روح نماز است.

وی در ادامه با بیان اینکه روح انسان هم مریض می شود، افزود: انسان با عبادت اعتلا و ارتقا پیدا می کند. نماز، روزه، پدر داری، مادر داری، صله ارحام، تلاوت قرآن، دعا، توسل و ذکر، انسان را ارتقاء می‌دهند .

صابری در ادامه گفت: من به جرات اعلام می کنم که زورخانه جایگاه شرافت است، هر کس وارد این گود شود، شریف، عزیز، مقدس و پهلوان است. کسی که به این گود پای می گذارد، قهرمان، باشعور، یتیم نواز، فقیرنواز، عاشق و عارف است چرا که در این مکان نام و یاد خدا و نام حضرت محمد(ص) طنین انداز می شود.

وی اظهار کرد: از درب ورودی زورخانه که وارد می‌شویم انسان سازی شروع می‌شود. هر کس از این در وارد می شود چه قهرمخان باشد، چه پیشکسوت و در هر جایگاهی که قرار داشته باشد در هنگام ورود باید سر را پایین بیاورد و این تمرین تواضع به عنوان یکی از نشانه‌های پهلوانی است .

وی با بیان اینکه متاسفانه امروز در کشور ما توجه به جایگاه پیشکسوتی از بین رفته افزود: باید منش و رفتار علی(ع) را در جامعه بسط دهیم، متاسفانه امروز علی می گوییم ولی علی مرام نیستیم .

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.