ابراهیم خدایی (رئیس سازمان سنجش آموزش کشور) در گفت‌وگو با ایلنا درباره نتیجه جلسه اخیر شورای سنجش و پذیرش دانشجو که در خصوص میزان تاثیر سوابق تحصیلی و شیوه برگزاری کنکور سال ۹۸ برگزار شد، گفت: شورای سنجش پذیرش دانشجو دو مصوبه را مورد تصویب قرار داد. مصوبه اول این بود که  در سال ۹۸ تاثیر سوابق تحصیلی ۳۰ درصد قطعی در نظر گرفته شود و مصوبه دوم هم این بود که برای کنکوری‎های سال ۹۸ دو نوع سوال تستی برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید در نظر گرفته خواهد شد.

وی ادامه داد: تاثیرات تحصیلی برای کنکور در سال ۹۷ تاثیر مثبت است. ولی در سال ۹۸ شیوه به صورت تاثیر قطعی خواهد شد.

خدایی با توضیح درباره شائبه‎ای که برای سوالات تشریحی کنکور ۹۸ به وجود آمده بود، بیان کرد: در ابتدا گفتیم که دو نوع سوال یعنی سوال برای نظام جدید و نظام قدیم در کنکور ۹۸ مطرح می‎شود، اما این برداشت به وجود آمد که سوالات تشریحی هم در کنکور می‎آید، چنین چیزی نیست زیرا در حال حاضر از لحاظ اجرایی امکان طرح سوالات تشریحی در کنکور وجود ندارد.

رئیس سازمان سنجش عنوان کرد: باید معیار و ملاکی داشته باشیم که همه داوطلبان آن را بپذیرند و معیار عدالت محور باشد. به تعبیری دیگر ملاک و معیار کنکور باید به نوعی باشد که داوطلبان از قبل مطلع باشند و خودشان را آماده کنند. نکته مهم دیگر این است که همه در یک امتحان و به صورت سراسری شرکت می‎کنند. راه‎های جایگزین هم بر اساس قانون سوابق تحصیلی است که به صورت نهایی و کشوری در آموزش متوسطه ما برگزار می‌شود. طبیعتا قانون هم همین را می‌گوید و ما هم طبق قانون پیش می‎رویم.

وی درباره کاهش یازده هزار نفری ظرفیت دکتری در دانشگاه آزاد توضیح داد: این کاهش ظرفیت را وزارت علوم به لحاظ کنترل کیفی در بحث پذیرش دانشگاه آزاد و بر اساس قانون سنجش و پذیرش تحصیلات تکمیلی مصوب مجلس شواری اسلامی در سال ۹۶ انجام داده است و مربوط به سال جاری نمی شود. همانطور که می‌دانید کل پذیرش دکتری دانشگاه‌های کشور حدود ۱۲ هزار۶۰۰ نفر است و دانشگاه آزاد هم حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر هستند البته این آمار مربوط به سال ۹۶ است.

وی در پاسخ به این سوال که تعداد یازده هزار نفر آمار بسیار بالایی است و چرا تازه به این نتیجه رسیده‌اند؟ گفت: این موضوع مربوط به اجرای قانون سنجش پذیرش تحصیلات تکمیلی در سال ۱۳۹۶ بوده است. ضمن اینکه بحث کاهش هم مطرح نبوده بلکه بحث کنترل کیفی مطرح بوده است. در واقع محوریت وزارت علوم و وزارت بهداشت اجرای خطوط کیفی در پذیرش دکتری است که سال گذشته به آن عمل شده است. لذا این خطوط کیفی در پذیرش دانشجوی دکترا اعمال شد اگر قبلا اعمال نشده بود به لحاظ عدم وجود قانون بوده است، اما از سال ۹۶ این قانون اجرایی شد.

وی توضیح داد: آمار ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر مربوط به سال ۹۶ بوده است این کاهش ۱۱هزار نفری در مقایسه با آمار سال ۹۶ نسبت به سال ۹۵ است که در آن زمان حدود ۲۲ هزار نفر پذیرش داشتند و بعد به ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر رسید.

او در پایان درباره نتیجه اصلاحیه سهمیه ایثارگران گفت: در حال حاضر سهمیه ایثار گران بر اساس قانونی است که قبلا هم بوده و فعلا هیچ اتفاقی در این باره نیفتاده است. دولت، وزارت علوم، وزارت بهداشت و همچنین ما به دنبال این هستیم که این اصلاحیه اتفاق بیفتاد، ولی هنوز انجام نشده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.