یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا که به بحرین سفر کرده با تکرار ادعاها علیه ایران، منامه را متحد کشورش برای مقابله با ایران خواند. 

 به نوشته خبرگزاری «رسمی بحرین» «آندرو پیک» معاون وزارت خارجه آمریکا که همراه با هیئت آمریکایی به بحرین سفر کرده ایران را به تلاش برای بی‌ثبات کردن بحرین متهم کرد و گفت در این باره با مقام‌های بحرینی رایزنی کرده است.

.

آندرو پیک

این مقام آمریکایی ادامه داد: «از هنگام خروج از برجام در هشتم ماه مه، با متحدان و شریکانمان رایزنی‌های دیپلماتیک فشرده‌ای برقرار کرده‌ایم تا راهبردهایمان را برای آنها تشریح کرده و برای آن حمایت جلب کنیم.»

وی در ادامه ضمن تشریح رویکردهای آمریکا در قبال ایران  افزود: «یکی از مشکل‌های توافق هسته‌ای این بود که ما به طور موثری از تحریم افراد مهم و شبکه‌های کلیدی ایران منع شده بودیم زیرا تحریم‌های آن‌ها بر اساس توافق هسته‌ای رفع شده بود و بنابراین ما نمی‌توانستیم آن‌ها را مجددا تحریم کنیم. همچنین، زمانی که ما به فعالیت‌ها و نگرش‌های ایران نسبت به بحرین نگاه می‌کردیم، نمی‌توانستیم تحریم‌های اقتصادی راهبردی کافی را برای مجبور کردن آن‌ها به انتخاب گزینه‌های موجود اعمال کنیم.»

 آندرو پیک افزود : «بنابراین، ما درباره چالش‌های ایران، بحث کردیم و سپس در مورد چگونگی اتخاذ گام‌های رو به جلو برای مقابله با آن‌ها توافق کردیم. کشورهای شورای همکاری خلیج (فارس) نیز به شدت از این تصمیم حمایت کرده‌اند. آن‌ها شاهد تمایل ایران برای بی‌ثبات کردن منطقه و صدور ایدئولوژی این کشور در جوامع خود هستند.»

این در حالی است که وزارت خارجه آمریکا  سه شنبه شب گروه انقلابی «گردان‌های الاشتر» بحرین را یک گروه تروریستی بین‌المللی اعلام کرد.

گردان‌های الاشتر یک گروه انقلابی مسلح است که تاکنون چندین نوبت به مواضع نیروهای رژیم آل خلیفه حمله و تعدادی از مزدوران این رژیم را هلاک کرده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده که این گروه تحت دو عنوان «سازمان تروریستی خارجی» و «مندرج در فهرست خاص تروریست‌های جهانی» تحریم شده است و تمام اموال و دارایی‌های آن در حوزه قضایی آمریکا، ضبط می‌شود.

وزارت خارجه آمریکا که همیشه موضعی حمایتی نسبت به رژیم آل خلیفه و گوشی بسته به روی خواسته‌های ملت بحرین داشته، در ادامه این بیانیه مدعی شده که تحریم مزبور «بخشی از یک حرکت گسترده‌تر برای ایجاد بازدارندگی در برابر رفتار شرورانه ایران و متوقف کردن حمایت تهران از تروریست‌های سرتاسر دنیاست.»

آمریکایی‌ها در ادامه این بیانیه که از زبان «ناتان سِیلز» هماهنگ‌کننده ضدتروریستی وزارت خارجه صادر شده، بازی خطرناکی با لغات و مفاهیم حقوقی کرده‌اند.

در این بیانیه آمده است: «در اعلام این تحریم‌ها، ما تأکید کردیم که از آفریقا گرفته تا اروپا، آمریکای شمالی، آسیا و خلیج (فارس)، ایران از نائبان تروریستی خود برای بسط نفوذ شومش و بر هم زدن امنیت و ثبات بین‌المللی استفاده می‌کند.»

کشورهایی که به تشخیص شورای امنیت سازمان ملل متحد «تهدید برای امنیت و ثبات بین الملل» باشند می‌توانند هدف اقدامات تنبیهی ذیل فصل ۷ منشور ملل متحد قرار گیرند و این اقدام‌ها می‌تواند حمله نظامی به آن کشور را از نظر حقوق بین‌الملل توجیه کند

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.