رویترز گزارش داد، این متحدان همچنین درباره "آزمایش‌های موشکی رو به رشد ایران" ابراز نگرانی کرده و تاکید کردند که این ائتلاف متعهد است "تا برای همیشه از صلح‌آمیز باقی ماندن برنامه هسته‌ای ایران اطمینان حاصل کند." اعلامیه نشست مذکور که به امضای ۲۹ رهبر عضو ناتو رسید، تاکید دارد: ائتلاف ناتو حمایت کاملی از هدف خلع سلاح هسته‌ای کامل قابل تایید و غیر قابل بازگشت در شبه جزیره کره به عمل می‌آورد.

در این اعلامیه همچنین از مذاکرات اخیر کره شمالی با رهبران کره جنوبی و آمریکا به عنوان مشارکتی به سوی دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای قابل تایید کره شمالی به روشی مسالمت‌آمیز استقبال شد. در این اعلامیه آمده است: از کره شمالی درخواست داریم تا به صورت کامل وظایف بین‌المللی خود را اجرا کند؛ ظرفیت‌های جنگی هسته‌ای، شیمیایی و بیولوژیکی و موشک‌های بالستیکی خودش را از بین ببرد و تمام برنامه‌های مرتبط را کنار بگذارد.

همچنین از کره شمالی خواسته شد تا به معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای (NPT) بازگردد و از کنوانسیون تسلیحات شیمیایی پیروی کند. این اعلامیه در ادامه تاکید کرد: از همه کشورها درخواست داریم تا فشار قاطع روی کره شمالی را حفظ کند و تحریم‌های موجود سازمان ملل را به طور کامل به اجرا درآورند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.