الاخبار چاپ بیروت نوشت: پس از برگزاری نشست ناتو در بروکسل تشنج بین هم پیمانان اتحادیه اروپا افزایش می یابد و این مساله به دلیل صحبتهای مثبت ترامپ در مورد پوتین است که در هفته آینده دیداری با یکدیگر خواهند داشت. این در حالی است که کرملین ناتو را «ثمره جنگ سرد» نامیده و همزمان اروپایی ها از ترامپ خواسته اند به هم پیمانانش احترام بگذارد.

این رسانه عرب زبان ادامه داد: سران دولتهای عضو ناتو از نشست ترامپ با پوتین نگران هستند و پیش بینی می کنند که پس از این نشست، تحت فشار قرار گیرند. اروپایی ها نگران این هستند که دیدار دو جانبه بین ترامپ و پوتین در هلسینکی موجب در هم پیچیده شدن نقش پیمان ناتو باشد. دیپلماتهای بزرگ ناتو معتقدند که اعضای این پیمان آماده تمام احتمالات هستند، از جمله آنکه در بدترین حالت، ترامپ مانورهای نظامی آمریکا را به حالت تعلیق درآورد یا اینکه نیروها را از منطقه بالکان خارج کند.

رئیس جمهور آمریکا کمی قبل از آغاز سفرهایش به اروپا تصریح کرد که دیدارش با پوتین در هلسینکی از نشست پیمان ناتو در بروکسل و حتی سفرش به انگلیس آسانتر است. ترامپ همچنین بر این عقیده است که پوتین نه یک دوست یا دشمن، بلکه یک رقیب برای اوست.

کرملین نیز به نوبه خود از پیمان ناتو انتقاد کرده، آن را حاصل جنگ سرد نامید و به این مساله اشاره کرد که ناتو قصد مقابله با روسیه را دارد، با این حال کرملین بر این نکته تاکید کرد که در نشست ناتو دخالت نمی کند. در همین رابطه بیسکویف، سخنگوی کرملین تصریح کرد که روسیه با وجود تمام اختلافات ارتباطات محدودی با ناتو دارد.

با وجود صحبتهای مکرر مسئولان آمریکا و روسیه در مورد زراد خانه اتمی، که به پدیدار شدن نشانه های مسابقه تسلیحاتی خطرناک بین این دو مربوط می شود، در صورتی که توافقی برای کاهش این نشانه ها صورت گیرد، پوتین و ترامپ موفقیت مهمی را از نشست هسلینکی به دست خواهند آورد و این مساله زمانی اهمیت بیشتری به خود می گیرد که دو طرف تصمیم به تمدید معاهده «استارت» بگیرند تا تولید سلاح اتمی را به حداقل برسانند.

در این میان رئیس اتحادیه اروپا دونالد توسک طی پیامی قاطع برای ترامپ وی را به احترام گذاشتن به هم پیمانان اروپایی اش دعوت کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.