انوشیروان محسنی بندپی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه در استان اردبیل اظهار کرد: ما در حال تهیه سند شیوع‌شناسی خودکشی در کشور هستیم تا با توجه به نتایج این شیوع‌شناسی در استان‌های مختلف نسبت به کاهش خودکشی و برنامه‌های پیشگیرانه در این زمینه اقدام عملی را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه میزان خودکشی در کشور ۶ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور است، خاطرنشان کرد: به عنوان نمونه در استان کرمانشاه و بعد از زلزله آبان‌ماه در ۸ ماه اخیر هیچگونه افزایش میزان خودکشی را در مناطق زلزله‌زده شاهد نبودیم و این نتیجه مداخلات به هنگام در کاهش میزان خودکشی در این مناطق است.

 معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به راه‌اندازی ۱۵۰ اورژانس اجتماعی در کشور گفت: در حال حاضر در تمام شهرهای اردبیل با جمعیت بالای ۵۰ هزار نفر، اورژانس مستقر شده و یا نسبت به دایر شدن آن اقدام کردیم.

محسنی بندپی به وضعیت مناسب استان اردبیل در حوزه پیشگیری همچون برنامه غربالگری شنوایی با ۱۰۰ درصد پوشش و بینایی سنجی با ۹۵ درصد پوشش کودکان و نوزادان اشاره کرد و افزود: در تعاریف سازمان بهداشت جهانی عملکرد بیش از ۹۰ درصد، یک موفقیت و امتیاز مثبت برای کشورها تلقی می‌شود که ما در این زمینه موفق عمل کردیم.

وی اقدامات خوب استان اردبیل را در کاهش میزان طلاق و رتبه ۳۱ این استان در بحث شیوع‌شناسی اعتیاد را به همراه اقدامات پیشگیرانه در کاهش آسیب‌های اجتماعی یادآور شد و تصریح کرد: ۱۸۰ هزار زوج در کشور در سال گذشته از مراکز بهزیستی مشاوره ازدواج گرفتند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در مورد فعالیت مراکز ترک اعتیاد نیز بیان کرد: ما در دو سال اخیر صدور مجوزها را در این زمینه به استثنای مراکزی که زنجیره خدمات خود را در بخش روانشناسی، مددکاری، مشاوره و درمانگاه تکمیل کرده‌اند، محدود کردیم و بر این باوریم در کنار استفاده از روش‌های سم‌زدایی، حمایت‌های روانی و اجتماعی نیز باید از ترک کنندگان اعتیاد انجام شود.

 محسنی بندپی به افزایش مراکز TC و تلاش برای کاهش گرایش نوجوانان، زنان و دانش‌آموزان به سمت اعتیاد خبر داد و افزود: سازمان در همه این حوزه‌ها برنامه‌ها و رویکردهای عملیاتی دارد. 

  

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با قدردانی از همراهی مجلس در بازنگری و تصویب قانون جامع حمایت از معلولان بیان کرد: در قانون جدید برای مناسب‌سازی فضای شهری، حمایت از تشکل‌های مردمی معلولان، بسته‌های متنوع خدمات توانبخشی، پرداخت حق پرستاری به معلولان، سهمیه ویژه استخدامی آنها، تامین مسکن، پوشش بیمه‌ای و ... راهکار مناسب در نظر گرفته شده است. در هفته آینده آئین رونمایی از قانون جدید حمایت از معلولان برگزار خواهد شد.

 وی ادامه داد: ۹۲ درصد کارهای سازمان بهزیستی به بخش خصوصی واگذار شده و ما غیر از شیرخوارگاه، تصدی‌گری دولتی را رها کردیم؛ به طوری که یک هزار و ۲۰۰ مرکز مشاوره در کشور به همت بخش خصوصی فعالیت می‌کند و در کنار آن مراکز نگهداری سالمندان، توانبخشی و شبه خانواده به بخش خصوصی واگذار شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور امر اطلاع‌رسانی، خدمات غربالگری و جلوگیری از تک بعدینگری را مهم ارزیابی کرد و گفت: ما در سالجاری کارزار رسانه‌ای مبارزه با گل و شیشه را در کاهش گرایش جوانان به اعتیاد مدنظر قرار داده و در این باب اقدامات خوبی را آغاز کردیم.

 محسنی بندپی اظهار کرد: در راستای افزایش سرمایه اجتماعی، نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان و جلب مشارکت آنها را مدنظر قرار دادیم و در ۶ استان کشور بسته‌های مددکاری و همچنین خدمات روانشناختی در دستور کار قرار گرفته است.

وی به طرح رصد آسیب‌های اجتماعی و غربالگری خشونت علیه کودکان و راه‌اندازی کلینیک‌های کنترل خشم اشاره و خاطرنشان کرد: ما افزایش مهارت‌های زوجین را قبل از ازدواج در راستای ارتقای سلامت روان مهم می‌دانیم و بر این باوریم در این زمینه باید اقدامات موثری انجام شود.

محسنی بندپی به فعالیت مجتمع‌های خدماتی بهزیستی و همچنین سه رویکرد پیشگیری اجتماعی و توانبخشی اشاره کرد و افزود: بنده به صراحت اعلام می‌کنم که ما در کنترل آسیب‌های اجتماعی به حالت ایستایی رسیده‌ایم و وضعیت در بحث طلاق و اعتیاد در یک شیب روبه کاهش قرار گرفته؛ به طوری که ما با شناسایی محلات پرخطر در حوزه اعتیاد سعی می‌کنیم با کمک ۵ هزار و ۲۰۰ تیم اجتماع‌محور آسیب‌ها و دغدغه‌ها را به حداقل برسانیم.

وی از افزایش مدت نگهداری معتادان تا سه ماه و ضرورت بازگرداندن آنها به چرخه سلامت خبر داد و گفت: ۳ هزار معتاد در کشور در سال گذشته مورد درمان قرار گرفته و ما سعی می‌کنیم این افراد سالم را مورد حمایت شغلی، مسکن و انگیزه‌های مجدد زندگی قرار دهیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: خط ۱۲۳ در تمام استان‌ها در بحث جلوگیری از کودک‌آزاری، همسرآزاری و کاهش خشونت با پیگیری‌های قضائی فعال است و ما در حوزه پیشگیری‌های اولیه و ثانویه بر این باوریم که طرح پیوست سلامت اجتماعی باید در توسعه اشتغال و کارآفرینی مدنظر باشد.

محسنی بندپی همچنین به تدوین سامانه اطلس اجتماعی اشاره و اظهار کرد: در سالجاری و در حمایت از خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی ۱۴ درصد افزایش مستمری را به همراه جذب افراد پشت نوبت مدنظر قرار دادیم و در راستای ایجاد اشتغال امسال ظرفیت تولید ۷۰ هزار اشتغال مدنظر و مورد توجه است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.