به گزارش روزنامه تایمز او ایندیا در روز پنجشنبه، سانجیو سینگ رئیس شرکت دولتی نفت هند گفت: اگر قیمت نفت به روند افزایشی خود ادامه دهد، مصرف کنندگان هندی به دنبال گزینه های دیگر از جمله خودروهای الکتریکی و گازی خواهند رفت تا بتوانند تا سال ۲۰۲۵ این منابع سوختی را به میزان روزانه یک میلیون بشکه جایگزین نفت خام کنند.

وی افزود: قیمت نمی تواند منحصرا به تقاضا مرتبط باشد. ممکن است در کوتاه مدت تقاضا تغییری نکند، اما بدون شک میزان درخواست در دراز مدت کاهش خواهد یافت.

واهمه از کاهش تولید نفت کشورهایی مانند لیبی، ونزوئلا، ایران و حتی آمریکا سبب افزایش پنج درصدی قیمت ها از ماه آوریل تاکنون شده است. 

در حالی که اوپک برای افزایش تولید نفت به توافق رسیده، اما تخمین زده می شود بشکه های اضافی نمی تواند پاسخگوی تقاضا باشد.

سانجیو سینگ افزود: تخمین زده می شود، مصرف هند تا سال ۲۰۴۰ به ۱۰ میلیون بشکه نفت خام در روز افزایش یابد. این تخمین ها بر اساس قیمت ۸۳ دلار برای هر بشکه تا سال ۲۰۲۵ و ۱۱۳ دلار تا سال ۲۰۴۰ برآورد شده است، اما اکنون قیمت ها به ۸۰ دلار نزدیک شده که بسیار گران است و تا هفت سال آینده سبب کاهش تقاضا خواهد شد.

وی افزود: اگر تا سال ۲۰۲۵ قیمت به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برسد، بنابراین سایر منابع انرژی رقیب نفت می شود.

قیمت پایین نفت در راستای منافع هند است. سال گذشته این کشور ۱.۶ میلیارد بشکه نفت خام (۲۲۰.۴۳ میلیون تن) وارد کرد که بیشتر از کشورهای عضو اوپک تامین شد. اکنون قیمت ها به بیشترین حد خود در سه سال گذشته رسیده است. همچنین افزایش ۳۵ درصدی بهای نفت برنت هند را مجبور کرد تا انتقادهای بیشتری را از اوپک مطرح کند.

دولت هند پیش از این نیز خواهان قیمت های مناسب نفت حداقل تا سه سال آینده شده بود.

مجموع تقاضای نفت خام هند حدود ۴.۶ میلیون بشکه در روز است که این کشور را در رتبه سومین مصرف کننده بزرگ جهان پس از آمریکا و چین قرار می‌دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.