۲ روز پس از اخراج دیپلمات‌های روس از یونان، مسکو اعلام کرد که آمریکا را در پشت پرده این اقدام غیردوستانه می‌بیند.

چهارشنبه گذشته بود که یونان 2 دیپلمات روس را به اتهام دخالت در امور داخلی این کشور و اقدامات غیرقانونی علیه امنیت ملی خود اخراج کرد؛ یونانی‌ها گفتند که این 2 دیپلمات سعی داشته‌اند حلقه‌های طرفدار روسیه در میان بلندپایگان کلیسای ارتودوکس یونان ایجاد کنند.

روس‌ها همان روز با صدور بیانیه‌ای، قول اقدام متقابل را دادند؛ امروز اما وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای جدید، آمریکا را به تحریک یونان برای اتهام‌زنی بی‌اساس و گام گذاشتن در مسیری که می‌تواند ضرباتی جدی به روابط دوجانبه بزند، متهم کرد.

در بیانیه روس‌ها آمده: «به‌نظر می‌رسد واشنگتن که آشکارا و با صدرو بیانیه وزارت خارجه خود، از این اقدام حمایت کرد، پشت حرکات ضدروسی دولت یونان است؛ حرکتی که به صورت ویژه با شروع بکار نشست سران ناتو همزمان شد.»

انتقادات وزارت خارجه روسیه متوجه یونان هم شده و مسکو اعلام کرده که یونانی‌ها هیچ دلیل توجیه‌پذیری برای اخراج دو دیپلمات روس ارائه نداده‌اند و روسیه، این اقدام را کاملاً بی‌اساس می‌داند.

روس‌ها گفته‌اند: «ما این اقدام را مطلقاً بی‌منطق می‌دانیم و ادله ارائه شده توسط طرف یونانی، به هیچ وجه آنها را تأیید نمی‌کند. این اقدامات گامی است در خلاف جهت مسیر روابط دوجانبه و می‌تواند ضرباتی جدی به این روابط بزند.»

مسکو اعلام کرده که در اولین گام برخورد با این اقدام یونان، سفیر یونانی‌ها در مسکو را احضار و مراتب اعتراض دولت روسیه را به وی ابلاغ کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.