یک رسانه آمریکایی در تحلیلی درباره احتمال گفت‌وگوی «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه با «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا درباره خروج ایران از سوریه نوشته پوتین نه تمایلی به خارج کردن ایران از سوریه دارد و نه توان آن را. 

خبرگزاری بلومبرگ با اشاره به تمایل پوتین برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه نوشت: «اما پوتین برای خارج کردن ایرانی‌ها از سوریه بی‌میل (و احتمالاً ناتوان) است، با آنکه سران اسرائیل و عربستان که هر دو با روسیه در برخی حوزه‌ها همکاری می‌کنند از او خواسته‌اند که این کار را انجام دهد.»

رسانه آمریکایی در ادامه این تحلیل نوشته است: «بدون حمایت ایران، نظام بشار اسد احتمالاً سقوط می‌کند و پوتین نمی‌خواهد برای پشتیبانی از نظام سوریه، نیروی زمینی اعزام کند. ایرانی‌ها با کمک به بشار اسد، کماکان از وجود پایگاه‌های روسیه استقبلال خواهند کرد. علاوه بر این، هیچ چیزی نیست که روسیه بتواند بابت خروج ایران به این کشور وعده بدهد.»

بلومبرگ بر همین اساس پیش‌بینی کرده پوتین در دیدار با ترامپ به جای توافق، به دنبال دادن وعده‌هایی باشد که آنها را اجرا نخواهد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «علی اکبر ولایتی» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور و مشاور رهبر انقلاب اسلامی ایران در امور بین‌الملل، امروز (جمعه) اعلام کرد که حضور ایران و روسیه در سوریه ادامه خواهد داشت تا عدم فعالیت مجدد تروریست‌ها در این کشور را تضمین کنند.

ولایتی طی سخنرانی در اندیشکده «والدای» گفت: «حضور ایران در سوریه ادامه خواهد داشت. معتقدم اگر ما این کشور (سوریه) را ترک کنیم، روسیه هم بعد از ما ترک کند، همان تروریست‌های قبلی دوباره به منطقه باز می‌گردند».

فرستاده ویژه رئیس جمهور ایران که به روسیه سفر کرده، ادامه داد: «ما فقط در صورتی که مقامات سوری به ایران بگویند که دیگر به مشاوره نظامی ما نیاز دارند، این کشور را ترک می‌کنیم. مستشاران نظامی ایران که در سوریه و عراق مستقر هستند، به درخواست دولت‌های آنها و به صورت قانونی در این کشورها حضور دارند».

ولایتی با بیان اینکه 80 درصد مناطق آزاد شده در سوریه از چنگ تروریست‌ها با کمک ایران بوده، تاکید کرد: «ما با مجوز آمریکا به سوریه نیامدیم که اکنون با درخواست آنها این کشور را ترک کنیم. این ایران است که در اهداف و مشروعیت حضور آمریکایی‌ها در سوریه شک دارد».

وی در ادامه افزود: «ایران مانع تجزیه سوریه، مانند مدل لیبی، خواهد شد. ما به سوریه کمک می‌کنیم تا با تجاوزات آمریکا مقابله کند...به محض اینکه ایران، سوریه را ترک کند، روسیه هم این کشور را ترک می‌کند...ایران حضورش در سوریه را حفظ می‌کند تا مانع بازگشت تروریست‌ها شود».

مشاور رهبر انقلاب اسلامی در اندیشکده والدای تاکید کرد: «اگر آمریکا خاورمیانه را ترک نکند، ما آنها را مجبور به ترک (منطقه) می‌کنیم...درخواست آمریکا برای خروج نیروهای ایرانی از سوریه با هدف گسسته کردن متحدان این کشور است.»

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.