خبرگزاری آلمان در گزارشی که امروز (شنبه) منتشر کرده، به واکنش‌های رسمی آلمان نسبت به انتقادهای دونالد ترامپ پرداخته است.

هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، به انتقادهای شدید دونالد ترامپ در اجلاس اخیر پیمان ناتو از آلمان واکنش نشان داده و این انتقادها را "بی‌اساس" دانسته است.

رئیس جمهوری آمریکا در اجلاس ناتو بار دیگر از آلمان و سایر کشورهای عضو ناتو خواسته بود، بر هزینه‌های نظامی و دفاعی خود بیافزایند. ترامپ حتی از آلمان و دیگر اعضای ناتو خواسته است بودجه نظامی و دفاعی خود را به سطح چهار درصد تولید ناخالص داخلی خود افزایش دهند.

از سوی دیگر، ترامپ با اشاره به واردات نفت و گاز از روسیه، مدعی شده بود که آلمان بیش از حد به روسیه وابسته شده است.

در مقابل هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان که عضو حزب سوسیال دموکرات این کشور است می‌گوید که تقاضای افزایش بودجه دفاعی به میزان چهار درصد از تولید ناخالص داخلی که از سوی ترامپ درخواست شده، باعث ایجاد امنیت بیشتر نمی‌شود.

به باور وزیر امور خارجه آلمان یک سیاست جدی امنیتی با چنین درخواست‌هایی بیگانه است.

هایکو ماس در عین حال افزود که سلاح بیشتر به معنی امنیت بیشتر نیست.

هایکو ماس خطاب به دونالد ترامپ گفت: «آنچه ما به آن به طور جدی نیاز داریم احترام بیشتر به نظم و قواعد بین‌المللی است و نه طرح چنین درخواست‌هایی.»

وزیر امور خارجه آلمان در عین حال تاکید کرد که افزایش هزینه‌های نظامی در برنامه مالی دولت ائتلاف بزرگ آلمان پیش بینی شده است. او گفت: «ما می‌دانیم که صلح و امنیت را نمی‌توان رایگان به دست آورد.»

او در تکمیل این سخن گفته است که آنگاه که اقدامات آمریکا به عنوان یک متحد در حوزه مسائل امنیتی کمتر شفاف و قابل پیش بینی باشد، اروپا می‌باید بر تلاش‌های خود در راستای تامین امنیت و تسلیحات بیشتر اهتمام بورزد.

دونالد ترامپ در اجلاس ناتو از همه اعضا خواست هر چه سریع‌تر بودجه دفاعی خود را افزایش دهند.

در همین رابطه فولکر کاودر، رهبر فراکسیون حزب دموکرات مسیحی آلمان خواسته است که بودجه دفاعی این کشور تا سال ۲۰۲۱ به یک و نیم درصد تولید ناخالص داخلی افزایش یابد. پیش از آن، افزایش بودجه دفاعی به میزان یاد شده تا سال ۲۰۲۴ پیش بینی شده بود.

این در حالی است که کارستن اشنایدر، مسئول پارلمانی فراکسیون حزب سوسیال دموکرات آلمان با این پیشنهاد مخالفت کرده است. او با اشاره به نیازهای مربوط به سرمایه‌گذاری در امور اجتماعی آلمان تاکید کرده است که حزب سوسیال دموکرات به دولت آمریکا اجازه نخواهد داد، آلمان را تحت فشار قرار دهد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.