دیمیتری پسکوف در گفت وگو با شبکه تلویزیونی راشاتودی در پاسخ به این پرسش که آیا در اجلاس هلسینیکی درباره پس دادن اسنودن توافق خواهد شد، این مطلب را بیان کرد.

اسنودن که سال ۲۰۱۳ از محل کار خود در مرکزی متعلق به اداره امنیت ملی آمریکا در هاوایی به هنگ کنگ گریخت، هزاران مدرک طبقه بندی شده جاسوسی و امنیتی این کشور را در اختیار روزنامه نگاران قرار داد. 

وی پس از ابطال گذرنامه اش از سوی آمریکا به روسیه رفت و با کسب پناهندگی موقت در این کشور زندگی می کند.

مقام های آمریکایی از جمله باراک اوباما رئیس جمهوری پیشین آمریکا بارها از روسیه خواستند تا اسنودن را به دلیل آنچه خیانت به ایالات متحده عنوان شده به این کشور بسپارد.

** بحث بر سر مالکیت کریمه بیهوده است

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است در دیدار آتی پوتین و ترامپ در خصوص بازپس دادن کریمه به اوکراین مذاکره شود، گفت: بعید نیست که آمریکایی ها به صورت یکجانبه این موضوع را مطرح کنند، با این وجود پاسخ مسکو روشن است و می گوئیم که کریمه را پس نمی دهیم.

وی تاکید کرد که بیان سخنان تکراری در دیدار هلسینکی درباره کریمه غیرمنطقی و بیفایده است.

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه اظهار داشت: هیچگاه عینک صورتی رنگ به چشم نمی زنیم (بیش از اندازه خوش بین نیستیم) اما می توان امیدوار بود که ترامپ مسائلی که برای ما تمام شده است را مطرح نکند.

منطقه کریمه با 27 هزار کیلومتر مساحت و 2 میلیون و 284 هزار نفر جمعیت در ساحل دریای سیاه قرار گرفته است.

روس ها معتقدند که شبه جزیره کریمه در سال 2014 پس از برگزاری همه پرسی که اکثر ساکنان آن به استقلال از اوکراین رای دادند با عقد قراردادی به روسیه ملحق شده است.

بسیاری از کشورهای جهان الحاق کریمه به روسیه را نپذیرفته اند و هنوز این منطقه را جزئی از خاک اوکراین می دانند هر چند که اوکراین هیچ نفوذی روی آن ندارد.

** در دیدار سران روسیه و آمریکا معامله ای صورت نمی گیرد 

پسکوف در ادامه مصاحبه با راشاتودی اخبار برخی رسانه ها مبنی بر انجام معامله در دیدار روسای جمهوری روسیه و آمریکا را رد کرد و گفت: استفاده از اصطلاح معامله در این مذاکره، نادرست است.

سخنگوی پوتین خاطرنشان کرد: به احتمال زیاد مواضع دو طرف و تشریح دیدگاه ها در مذاکرات پوتین و ترامپ مطرح خواهد شد و دو طرف ممکن است مواضع یکدیگر را تایید یا نسبت به آنها ابراز نگرانی کنند.

پسکوف ادامه داد: روابط روسیه و آمریکا در شرایط ناگواری قرار دارد و همان طور که همه می دانند روسیه مبتکر و مسئول تخریب و سقوط روابط دو کشور نبوده است.

وی همچنین گفت که دستور کار اجلاس هلسینیکی بطور کامل نوشته نشده و موضوعات مورد بحث را سران دو کشور تعیین می کنند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.