یک روز بعد از اظهارات وزیر دارایی فرانسه، مقامات کشورهای غربی اعلام کردند که ایالات متحده به درخواست مشترک لندن، برلین و پاریس جهت گرفتن مجوز برای تجارت شرکت‌های اروپایی به ایران، پاسخ رد داده است.

این مقامات غربی که نامشان فاش نشد به شبکه «ان.بی.سی. نیوز» گفتند که آمریکا علاوه بر رد درخواست مشترک سه کشور اروپایی، آنها را تهدید کرده که تحریم‌ها را برای وارد آوردن فشار «بی‌سابقه» به دولت ایران اجرا خواهد کرد.

این منابع همچنین گفتند که دولت آمریکا به ریاست «دونالد ترامپ» با ارائه معافیت‌های گسترده از تحریم‌ها به اروپایی‌ها جهت تداوم فعالیت شرکت‌هایشان در ایران به هیچ‌وجه موافق نیست و فقط استثناهای محدودی آنهم بر مبنای ملاحظات امنیت ملی یا مسائل بشردوستانه، اعطا خواهد کرد.

رسانه‌های آمریکایی همچنین روز گذشته گزارش دادند که «مایک پامپئو» وزیر خارجه و «استیون منوشین» وزیر خزانه‌داری این کشور در نامه‌ای به همتایان اروپایی خود، بر تصمیم واشنگتن برای حفظ تحریم‌ها بر ایران تا زمانی که شاهد «تغییر ملموس، پایدار و قابل تایید در سیاست‌های» ایران باشند، تاکید کردند. (جزئیات بیشتر)

«برونو لومیر» وزیر دارایی فرانسه نیز روز جمعه گفته بود آمریکا در پاسخ به نامه‌ای که در آن از آمریکا درخواست شده بود تا به شرکت‌های اروپایی اجازه بدهد که همچنان به همکاری‌های بازرگانی قانونی با ایران ادامه دهند، پاسخ منفی داده است. (جزئیات بیشتر)

وزارت خارجه آمریکا هنوز پاسخی به سوال شبکه ان‌.بی‌.سی در این باره نداده است.

ترامپ شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد.

وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180 روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند.

این در حالی است که روز جمعه 15 تیر نیز نخستین نشست کمیسیون مشترک وزرای خارجه برجام با حضور وزیران خارجه ایران، کشورهای 4+1 و مسئول سیاست‌خارجی اتحادیه اروپا، بدون حضور آمریکا در وین برگزار شد.

کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت.  او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. 

ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.