اسکای نیوز عربی گزارش داد، حیدر العبادی، نخست وزیر عراق درخصوص درخواست تظاهرکنندگان هفت حکم صادر کرد و  قرار است بودجه‌ای به ارزش سه و نیم تریلیون دینار(حدود سه میلیارد دلار) هرچه سریعتر به استان بصره اختصاص داده شود.

همچنین دولت عراق از برنامه ریزی برای آغاز پروژه‌های عمرانی گسترده در جنوب عراق برای مهار اعتراض‌ها و بازگرداندن امنیت به ویژه به استان بصره خبر داد. در این استان رفت و آمد شبانه ممنوع شده است.

العبادی در بیانیه‌ای خواستار گسترش سرمایه‌گذاری در بخش مسکن،‌ ساخت مدارس، ارائه خدمات عمومی، ایجاد فرصت‌های شغلی و اختصاص بودجه به ارزش سه و نیم تریلیون دینار به استان بصره شد.

العبادی در این بیانیه تاکید کرد: برای نمک زدایی آب، رفع محدودیت‌های شبکه‌های برقی و ارائه خدمات بهداشتی لازم، بودجه‌ای اختصاص داده شده است.

وی همچنین به دنبال یورش مردم به فرودگاه نجف دستور انحلال شورای اداره این فرودگاه را داد.

مناطق مختلف در جنوب عراق مدتی است که شاهد تظاهرات و گاهی اقدامات خشونت آمیز به ویژه در استان بصره است. تظاهرکنندگان شب گذشته به مقر سازمان "بدر" یورش برده و سعی به آتش کشیدن آن داشتند. مساله‌ای که منجر به درگیری میان آنها و نیروهای امنیت و دست‌کم زخمی شدن سه تن از تظاهرکنندگان شد.

به دنبال این تظاهرات و اعتراض‌ها، مقامات امنیتی استان بصره رفت و آمد از ساعت ۱۰ شب تا ۷ صبح را ممنوع کردند.

خدمات اینترنتی نیز در سراسر عراق از ظهر روز شنبه قطع شده و تا شب نیز ادامه داشت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.