دکتر غلامرضا جهانی با بیان این که هیچ نظارتی برعملکرد مدارس فوتبال نیست، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: با توجه به شروع فصل تابستان و استقبال خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس فوتبال، متاسفانه بسیاری از مربیان سرشناس و نامدار در فوتبال با گرفتن مجوز از هیات‌های فوتبال استان‌های خود اقدام به راه‌اندازی مدارس فوتبال می‌کنند بدون این که نظارتی روی عملکرد آنها باشد.

وی گفت: هر چند مجوز مدارس فوتبال به نام این مربیان سرشناس و نامی فوتبال صادر می‌شود، اما در عمل هیچ حضور فیزیکی در زمین چمن برای آموزش نوآموزان فوتبال ندارند و کسانی کار آموزش فوتبال پایه را انجام می‌دهند که حتی سابقه مربیگری در فوتبال ندارند.

این مدرس فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا خاطرنشان کرد: عدم نظارت بر عملکرد مدارس فوتبال استان‌ها بعضی وقتها سبب می‌شود تا تمریناتی برای نوآموزان فوتبال طراحی شود که متناسب با گروههای سنی نیست و حتی سلامت آنها را به خطر می‌اندازد.

جهانی تصریح کرد: من خود اخیرا که نظاره‌گر عملکرد یکی از مدارس فوتبال استان تهران بودم، تمریناتی ارایه می‌شد پرفشار و سرعتی که متناسب با قدرت بدنی فوتبال آموز نبود. در حالی که طبق قوانین فیفا در رده سنی پایه باید آموزش‌ها طوری طراحی شود که موجب ایجاد نشاط و شادابی شود نه اینکه با دوهای پرسرعت و تمرینات پرفشار پویایی و نشاط از نوآموزان فوتبال گرفته شود. متاسفانه بسیاری از مدارس فوتبال بی‌برنامه و فاقد تمرینات اصولی و علمی هستند و تمریناتی را در دستور کار خود قرار می دهند که متناسب با شرایط جسمانی نوآموزان فوتبال نیست. به طوری که اگر کودکی دچار اضافه وزن باشد، توجهی به این مساله نمی‌شود و تنها به دنبال جذب بازیکنان بیشتر و درآمدزایی بالاتر هستند.

این مدرس فوتبال ادامه داد: در برخی از مدارس فوتبال مربیان برای رده‌های پایه آموزش دیده نیستند و کیفیت آموزش بسیار پایین است. به طوری که با چند تمرین سبک و ارایه یک بازی فوتبال کار آموزش را به اتمام می‌رسانند و تنها به دنبال درآمدزایی خود هستند.

وی تاکید کرد: اگر زمین فوتبال را بخواهیم به ۴ قسمت تقسیم کنیم، طبق مصوبه فیفا هر مربی حداکثر ۱۵ بازیکن را برای آموزش می‌تواند در اختیار بگیرد که در نهایت با ۶۰ نوآموز می‌توانند کار کنند، در حالی که برخی مدارس فوتبال به منظور درآمدزایی بیشتر اقدام به جذب بیش از صد نوآموز می‌کنند، بدون این که برنامه خاصی برای آموزش و استعدادیابی این نوآموزان فوتبال داشته باشند.

جهانی در پایان گفت: یکی از خطراتی که در رده‌سنی پایه نوآموزان فوتبال را تهدید می‌کند، مساله کم‌آبی یا دی‌هیدراته شدن بدن است. دی‌هیدراته شدن بدن سبب کاهش تمرکز و عملکرد می‌شود که اگر مربیان به این مساله توجه نکنند آسیب‌های جبران ناپذیری را متوجه این رده سنی می‌کند. بنابراین هیات‌های فوتبال استانها باید نظارت دقیقی بر عملکرد مدارس فوتبال داشته باشند و به کسانی مجوز بدهند که صلاحدید آنها از نظر کار مربیگری بویژه در این رده سنی مورد تایید قرار بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.