رسانه های مختلف عراق به نقل از منابع امنیتی این کشور گزارش دادند که با فروکش کردن نسبی تب و تاب تظاهرات، عملیات گسترده تعقیب و بازداشت عناصر فعال در اغتشاشات روزهای گذشته در استان های جنوب و مرکز عراق آغاز شده است.

براساس این گزارش در استان میسان، نیروهای امنیتی ۱۵۰ نفر را به اتهام ایجاد اغتشاش و تعرض به اموال و دارایی های عمومی و خصوصی و برهم زدن نظم عمومی بازداشت کردند.

در همین راستا گزارش خبرگزاری &#۳۹;الغدپرس&#۳۹; عراق حاکی است که &#۳۹;علی الدوای&#۳۹; استاندار میسان علیه ۱۲ نفر از عوامل تظاهرات ها در این استان به اتهام تحریک تظاهرکنندگان علیه استاندار شکایت قضایی کرده است.

به گزارش رسانه های عراقی، در استان المثنی نیروهای امنیتی ۶۵ نفر را به اتهام تعرض و تخریب علیه اموال عمومی و خصوصی بازداشت کرده اند.

در همین راستا در کربلای معلا، عملیات گسترده بازداشت و تعقیب عناصری که در روزهای اخیر در جریان تظاهرات دست به تخریب زده اند، آغاز شده است.

بر اساس یک گزارش دیگر از استان نجف، نیروهای امنیتی عناصر اغتشاشگری را که از استان های دیگر وارد نجف شده و مرتکب اعمال تخریب و برهم زدن نظم عمومی شدند، شناسایی کرده اند.

نیروهای امنیتی در استان بصره نیز توانستند مانع برگزاری یک تجمع اعتراض آمیز غیر قانونی شوند که قرار بود در برابر ساختمان استانداری برگزار شود.

همزمان بندر &#۳۹;ام القصر&#۳۹; از بامداد امروز دوشنبه به روی کامیون هایی که در روزهای گذشته بر اثر تظاهرات ها بسته بود، گشایش یافت و صدها کامیون اقدام به بارگیری کالاهای انبار شده در این بندر کردند.

مدیر کل گذرگاه &#۳۹;شلمچه&#۳۹; در استان بصره نیز در بیانیه ای اعلام کرد که فعالیت طبیعی این گذرگاه مهم با جمهوری اسلامی ایران از سرگرفته شده است.

سرتیپ &#۳۹;قصی الشاوی&#۳۹; گفت که در حال حاضر حرکت مسافران و کالاها از این گذرگاه به صورت طبیعی از سرگرفته شده است.

پیش از این نیز گذرگاه صفوان با کشور کویت، فعالیت خود را بعد از چند ساعت مسدود شدن، از سرگرفته بود.

سخنگوی دولت عراق نیز در اظهاراتی که در رسانه های محلی این کشور منتشر شد گفت که به دستور نخست وزیر عراق سه هزار مگا وات در ساعت برق به استان بصره تزریق شده است.

&#۳۹;سعد الحدیثی&#۳۹; پیش بینی کرد که با افزایش تزریق برق به این استان، میزان روشنایی در بصره از ۱۶ ساعت به ۲۰ ساعت در شبانه روز افزایش یابد.

وی همچنین از دستور نخست وزیر برای ایجاد ۱۰ هزار فرصت شغلی در بصره ، افزایش بودجه استان و آزاد کردن آب از سدها و دریاچه های بالادست به منظور حل مشکل شوری آب در شط العرب خبر داد.

وی از جمله طرح های مهم و فوری را ایجاد یک ایستگاه آب شیرین در استان به ظرفیت سه هزار مترمکعب برای حل مشکل اب دانست و خاطر نشان کرد که دولت طرح های بزرگ توسعه و خدماتی را در بصره پیش بینی کرده است که اجرای آنها به چند سال وقت نیاز دارد.

از طرفی با از سرگیری فعالیت شبکه اینترنت در عراق، برخی از فعالان در شبکه های اجتماعی بار دیگر فراخوان هایی برای تظاهرات در میدان التحریر در مرکز بغداد به نشانه همبستگی با اهالی جنوب و مرکز عراق سر دادند.

تظاهرات مردم جنوب و مرکز عراق از اوائل هفته گذشته شروع شد و در پی کشته شدن یکی از تظاهرکنندگان در بصره به خشونت کشیده شد و از روز جمعه گذشته، تظاهرات مردمی در اعتراض به وضعیت بد معیشتی و وضعیت نابسامان برق و آب و بیکاری همه استان های جنوب و مرکز عراق را فرا گرفت.

این تظاهرات ها از شنبه گذشته نیز به پایتخت عراق کشیده شد و در شامگاه همان روز اهالی تعدادی از شهرک های حومه بغداد شاهد تظاهرات شبانه بودند که در بخشی از آنها به خشونت و درگیری با نیروهای امنیتی انجامید.

دولت عراق در حال حاضر قول داده است که به صورت فوری به مطالبات مردم خصوصا اهالی بصره که مرکز این تظاهرات ها بوده، رسیدگی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.