بیشتر مقامات اروپایی روز دوشنبه از اظهارات اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که اتحادیه اروپا را دشمن واشنگتن خوانده بود، ناراحت شده و به آن واکنش نشان دادند.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه در این باره گفت: به نظر می رسد که همه جهان با ترامپ دشمن هستند! 

پدونالد دوسک رئیس شورای اروپا نیز با لحنی تمسخرآمیز گفت: آمریکا و اتحادیه اروپا بهترین دوستان هم هستند. چه فردی آنها را دشمن خوانده است؟

جوزف بورل رئیس جمهوری اسپانیا نیز گفت: ترامپ می خواهد درباره رقابت های اقتصادی و تجاری میان اتحادیه اروپا و آمریکا صحبت کند اما طرز بیانش به هیچ عنوان درست نیست. 

سابرینا بلوسی سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز گفت: اگر ترامپ، اروپا را دشمن می داند، باید بپرسیم پس دوستان آمریکا چه کسانی هستند؟

سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: ما به خوبی دوستانمان را می شناسیم و اطمینان داریم که ایالات متحده دوست و شریک ماست، اما ما بسیاری دوستان دیگر مانند کانادا، ژاپن، استرالیا و کشورهای آمریکای لاتین نیز داریم.

رئیس جمهوری آمریکا امروز (دوشنبه) پیش از دیدار با رهبر روسیه، در توئیتی نوشت که روابط دو کشور هیچ گاه به این تیرگی نبوده است.

مقام های قضایی آمریکا روز جمعه ۱۲ افسر امنیتی روس را به نفوذ در سامانه های رایانه ای حزب دموکرات به منظور مداخله در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ این کشور به نفع ترامپ، متهم کردند.

ترامپ، گفته بود: اتحادیه اروپا بزرگ ترین دشمن آمریکاست و روسیه نیز از برخی جنبه ها دشمن ماست. به نظر من ما دشمنان بسیاری داریم و با توجه به عملکرد اتحادیه اروپا در روابط بازرگانی با ما، آنها دشمن ما هستند.

وی افزود: چین نیز مطمئنا از نظر اقتصادی دشمن آمریکا است، هرچند بعدا توضیح داد که این به معنی بدبودن آنها نیست، بلکه به معنی این است که با آمریکا رقابت می کنند. 

وزیر خارجه فرانسه دو روز پیش رئیس جمهوری آمریکا را به تلاش برای بی ثبات کردن اتحادیه اروپا متهم کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.