آسوشیتدپرس گزارش داد، در ماناگوآ، پایتخت نیکاراگوئه صدها تن با درخواست اجرای عدالت برای قربانیان سرکوب خشونت‌بار اعتراضات ضد دنیل اورتگا، رئیس‌جمهوری نیکاراگوئه به خیابان‌ها آمدند. در دو روز اول هفته هم ۱۲ تن دیگر کشته شدند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد در کنفرانسی خبری در کاستاریکا به مناسبت چهلمین سالروز دادگاه حقوق بشر بین آمریکایی گفت: شمار تلفات کاملا مشخص و شوکه‌کننده است و استفاده از نیروی قهری کشنده از سوی نهادهای وابسته به دولت نیکاراگوئه اصلا قابل قبول نیست. توقف فوری خشونت‌ها و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی ملی حیاتی است. تنها یک راه‌حل سیاسی پذیرفتنی است.  

براساس گزارش یک گروه حقوق بشری نیکاراگوئه، دست‌کم ۲۷۵ تن از زمان آغاز ناآرامی‌ها در ماه آوریل کشته شده‌اند؛ در زمانی که دنیل اورتگا تلاش کرد تا مزایای بازنشستگی را قطع کند.

دولت بعدا از طرح مذکور عقب‌نشینی کرد اما واکنش سرسختانه علیه معترضان منجر به بروز اعتراضات گسترده‌تر علیه حاکمیت اورتگا شد. این حملات با محکومیت بین‌المللی اورتگا همراه شد؛ رهبر چریک مارکسیست سابقی که با بزرگترین آزمون از زمان بازگشت به قدرت در سال ۲۰۰۷ مواجه شده است.

اورتگا می‌گوید آماده گفت‌وگو است و کمیسیون بین آمریکایی در امور حقوق بشر را برای تایید اظهاراتش مبنی بر اینکه حقوق بشر در کشورش رعایت می‌شود، دعوت کرده است.

خشونت‌ها دوباره ابتدای هفته و زمانی که گروه‌های مسلح و نیروهای پلیس وفادار به اورتگا به دانشگاه‌های تحت اشغال معترضان حمله کردند و موانع را در هم کوبیدند، بالا گرفت.

وزارت خارجه آمریکا دوشنبه در بیانیه‌ای از دولت اورتگا خواست تا فورا اصلاحات دموکراتیک را اجرایی کرده و انتخابات برگزار کند.

خانواده قربانیان خشونت‌های اخیر دوشنبه با تابوت‌هایی به خیابان‌های ماناگوآ آمدند و خواستار برقراری عدالت برای کشته‌شدگان شدند. اپوزیسیون نیکاراگوئه هم خواستار استعفای اورتگا و برگزاری انتخابات زودهنگام شده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.