هیل گزارش داد، نیوت گینگریچ، رئیس سابق مجلس نمایندگان آمریکا دوشنبه تاکید کرد: دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا باید درباره اظهاراتش در هلسینکی بابت سیستم اطلاعاتی ما و پوتین شفاف‌سازی کند. این اظهارات جدی‌ترین اشتباه ریاست جمهوری او بودند و باید فورا اصلاح شود.  

اظهارات این سیاستمدار آمریکایی پس از آن مطرح شد که رئیس‌جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه یافته‌های جامعه اطلاعاتی خودش را مبنی بر اینکه مسکو در انتخابات ۲۰۱۶ مداخله کرد، به چالش کشید. ترامپ گفت: آنها گفتند که فکر می‌کنند کار روسیه باشد. رئیس‌جمهوری روسیه اینجاست، او گفت که روسیه نبوده است و گفت که چه دلیلی وجود دارد کار روسیه بوده باشد.

ترامپ مکررا از تحقیقات شورای ویژه کشورش که همدستی احتمالی میان کمپین او و روسیه را مورد بررسی قرار می‌دهد، انتقاد می‌کند. اما اظهارات روز دوشنبه او فاصله‌ گرفتن غیر عادی از دولت خودش بود که هفته گذشته ۱۲ مقام روسیه را به اتهام هک سرورهای دموکرات‌ها در ۲۰۱۶ رسما متهم کرد.

سخنان ترامپ واکنش‌های بسیاری داشت و رئیس اطلاعات ملی آمریکا هم به اظهارات اخیر رئیس‌جمهوری کشورش در دیدار با ولادیمیر پوتین واکنش نشان داد.

دن کوتس، مدیر اطلاعات ملی آمریکا تاکید کرد: نقش جامعه اطلاعاتی تهیه بهترین اطلاعات و ارزیابی‌های مبتنی بر واقعیت‌ها برای رئیس‌جمهوری و سیاستگذاران است. ما ارزیابی‌های شفافی درباره مداخله روسیه در انتخابات ۲۰۱۶، تلاش‌های کنونی و نافذ آنها برای تضعیف دموکراسی کشورمان داشتیم و به تامین اطلاعات عینی و دست‌نخورده در حمایت از امنیت ملی خودمان ادامه می‌دهیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.