محمدرضا خباز در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به دیدار هیات دولت با مقام معظم رهبری گفت:‌  مشکل امروز کشور ما این است که مخالفان این دولت عموما چوب لای چرخ دولت در صحنه می‌گذارند یعنی یک عده اگر کاندیدای خودشان رای نیاورد، در مقابل دولت در صحنه، دولت رسمی، قانونی و مردمی شروع به مانع‌تراشی می‌کند. ‌آن‌ها در بدو شکل‌گیری دولت یازدهم تلاش کردند با سنگ‌اندازی در مقابل اقدامات دولت مانع دو دوره‌ای شدن آن شود اما وقتی دولت مجددا با شش میلیون رای بیشتر انتخاب شد، کینه این افراد هم مضاعف شد و اقدات تخریبی با را با القای عدم کارآمدی دولت و نشانه رفتن اعتماد مردم آغاز کردند.

وی افزود: با توجه به همین موضوعات است که معتقدم رهبری در سخنان خود دست روی نکات مناسبی گذاشته‌اند که اعلام کردند دولت باید قدرتمند باشد و همه هم ملزم به همکاری هستند؛ چراکه دولت به تنهایی نمی‌تواند این مشکلات را از سر راه بردارد. ایشان یکی از نهادهایی را که برای کمک خطاب قرار می‌دهند صدا و سیما است و این توصیه اخیر هم کاملا حکیمانه بود؛ چرا که برای مثال صدا و سیما تا الان همیشه خدمات دولت را نادیده گرفته و ایرادات دولت را بزرگنمایی می‌کند. یعنی از یک دانشگاه ملی فراگیر هشتاد میلیونی تنها مواضع اقلیتی را بیان می‌کند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: رهبری هفت توصیه به دولت داشتند؛ اول مبارزه واقعی با فساد، یعنی به هیچ‌ مفسدی رحم نکنید. کسی که ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومان می‌گیرد بعد جنسش را با نرخ ارز ۸۰۰۰ تومان می‌فروشد اولا وجدان ندارد، ‌ثانیا  ملیت ندارد و حتی انسان نیست؛ چرا که سعدی می‌گوید "چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو ها را نماند قرار"؛  البته برای این کار قضات جسور و شجاع قوی لازم داریم.  توصیه دوم ایشان در خصوص پیگیری سیاست اقتصاد مقاومتی بود، سیاستی که همه کارشناسان قبول دارند و همه ما باید با هم و همدل و همراه این سیاست را پی بگیریم.  در این مرحله نقشه راه اقتصاد هم باید یک نقشه راه باثبات باشد. کسی که در ایران سرمایه‌گذاری می‌کند باید اطمینان پیدا کند که حداقل یک سال قوانین تغییر نمی‌کند.

خباز ادامه داد: چهارمین توصیه ایشان در خصوص تقویت بخش خصوصی بود. یکی از مشکلات اصلی ما این است که متاسفانه بخش خصوصی را هنوز به رسمیت نمی‌شناسیم. ما در مجلس هشتم قانون تصویب کردیم که بخش خصوصی که نماینده رسمی آنها اتاق‌ها هستند مثل اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و اتاق اصناف باید به عنوان مشاور در تصمیمات بزرگ حضور داشته باشند اما متاسفانه در تصمیمات اخیری که گرفته شده اصلا از اتاق‌ها دعوتی به عمل نیامده است.

وی افزود: توصیه بعدی ایشان در خصوص ضرورت برخورد قاطع با متخلفان اقتصادی است. متخلفان در همین کشور هستند و به همین مردم و همین مسئولین هم ارتباط دارد. مسئول عادل، آگاه، وظیفه‌شناس و متدین باید برائت بجوید از قوم و خویشی که مفسد اقتصادی است؛ بگوید این خویش من نیست. پس هر برخوردی که می‌خواهید با او انجام دهید.  این فساد و بی انصافی است زمانی که مریض‌ها در بیمارستان جان می‌دهند شما ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات دارو بگیری و کالای دیگر وارد کنی؛ عدم برخورد با این افراد ظلم است.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری همچنین توصیه کرده‌اند که مسئولان با مردم مستقیم صحبت کنند. البته بنده این را هم بگویم،  آنهایی که خیلی صریح صحبت می‌کنند باز هم پنجاه درصد حرف‌هایشان را نمی زنند. باید صریح با مردم صحبت شود؛ اگر مردم اعتماد پیدا کنند و باور کنند که مشکل کجاست، همراهی خواهند کرد. مردمی که انقلاب را به وجود آوردند، جنگ را اداره کردند و تحریم‌ها را تحمل کردند این مرحله را هم تحمل خواهند کرد، به شرطی که مسئولان شفاف صحبت کنند.

وی ادامه داد: مگر می‌شود کسی ۲۰ سال در این کشور مسئولیت داشته باشد اما بگوید تمام خوبی‌ها مال من است و همه بدی‌ها مال دولت است. برخی عادت کرده‌اند که تمام مشکلات و ایرادات را گردن دولت بیاندازند. نمی‌گویند ما چوب لای چرخ دولت گذاشته‌ایم. نمی‌گویند ما تا سقوط دولت پیش رفته‌ایم. لذا رهبری می‌فرمایند که همه باید دولت را کمک کنند این یعنی این افراد باید دست و پای خودش را جمع کنند. البته آنها هم فهمیده اند که خطاب رهبری به آنها بوده است. چرا که شما اسم پنبه را که ببری پنبه دزد دست به ریشش می‌کشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: آنهایی که تا به حال به جز دولت‌های نهم و دهم که همراه بودند در خصوص سایر دولت‌ها چوب لای چرخشان گذاشتند و به انحای مختلف زمینه شکست دولت را فراهم کردند، دیگر باید سر عقل بیایند. آنها فکر می‌کنند تنها دولت را نشانه گرفته‌اند. نمی‌دانند که نظام به زمین خواهد خورد. چندی پیش آقای ظریف در اتاق بازرگانی گفتند که دیگر برای آمریکا اصولگرا و اصلاح‌طلب فرقی نمی‌کند آنها کمر به از بین بردن نظام بسته‌اند و می‌خواهند ایران را تجزیه کنند و این قدرت و این عظمت را دیگر نمی‌توانند تحمل کنند.

خباز گفت: رهبری فرمودند دولت پر قدرت در صحنه باشد، با مردم هماهنگی داشته باشد، با آنها صحبت کند، واقعیت‌ها را بگوید، نقشه راه را طراحی کند و همه هم موظف به همراهی هستند.

وی تصریح کرد:  ما بعد از چهل سال یاد نگرفتیم که کجا منافع ملی است و کجا منافع شخصی؛ منافع شخصی را برتری می‌دهیم بر منافع ملی و دست به یک سری کارهایی می‌زنیم که عملا بازی کردن در زمین دشمن است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: به نظر بنده الان برخی دقیقا در میدان دشمن بازی می‌کند یعنی آن کارهایی که استکبار و اسرائیل می‌خواهند، انجام می‌دهند اما به اسم دین، به اسم انقلاب و به اسم حمایت از رهبری؛ در حالی که  دشمن را خوشحال می‌کنند. باید از ما یک صدا به دنیا برسد، یعنی با حفظ مبانی و اصول سیاسی که داریم فعلا همه پشت رییس قوه مجریه قرار بگیریم حتی اگر به او رای ندادیم. خود رییس‌جمهور هم گفتند من نماینده هشتاد میلیون نفر هستم نه فقط آنهایی که به من رای دادند.

خباز خطاب به مخالفان دولت گفت: کمک کنید تا دولت بتواند این گرفتاری‌ها را برطرف کند. وقت برای دعواهای سیاسی هست. کمک کنید نظام پابرجا باشد بعد در زمان انتخابات وارد فضای رقابت شوید. اگر مردم به شما اقبال کردند- که نمی‌کنند و در چند دوره اخیر نیز نشان دادند که به تفکر شما اقبالی ندارند- در آن صورت شما هم به صحنه بیایید ولی الان چوب لای چرخ دولت گذاشتن، خیانت به کشور و ملت است. باید وحدت کلمه‌ای که امام اینقدر به آن تاکید داشتند، به وجود بیاید. ایشان می‌گفتند من از آمریکا و شوروی نمی‌ترسم اما از اختلاف بین شما می‌ترسم، اختلاف شما را خوار می‌کند.  

خباز تاکید کرد: فرمایشات حکیمانه مقام معظم رهبری بسیار توصیه‌های ارزشمندی است که مقامات و مدیران باید سرلوحه قرار دهند و کمک کنند امید در دل مردم به وجود بیاید. اگر می‌خواهید عیوب دولت را بگویید ایرادی ندارد اما محاسن و خدمات دولت را هم بیان کنید. صدا و سیما نباید نقش اپوزیسیون را بازی کند؛ این هنر نیست. الان نزذیک ۲۰۰ رادیو، شبکه و روزنامه علیه ما حرف می‌زنند اگر از خودمان هم لطمه بخوریم، درست نیست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.