«مادلین آلبرایت»  وزیر خارجه اسبق آمریکا در گفت‌‌وگو با روزنامه آلمانی «فرانکفورتر روندشاو» درباره بروز نشانه‌های فاشیسم در دموکراسی غربی، توافق هسته‌ای با ایران  و مواضع «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه موضع‌گیری کرد.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار این روزنامه مبنی بر اینکه چرا بسیاری به پوپولیست‌ها رای می‌دهند، گفت: «ما در دورانی به سر می‌بریم که فناوری به سرعت در حال تغییر است و در بسیاری از کشورها این وضعیت به نرخ بالای بیکاری منجر شده است. غفلت ساختار آموزشی به مردم کمک نمی‌کند که با ساز و کارهای  فناوری پیش بروند. بنابراین به وسیله فناوری، اطلاعات جدید به دست مردم می‌رسد بدون اینکه اطمینانی وجود داشته باشد که این اطلاعات درست هستند و این مشکل بزرگی است.»

آلبرایت با تائید اینکه منظور او اخبار غلط هستند هم گفت که در آمریکا «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا تلاش می‌کند تا رسانه‌ها را دشمن مردم جلو دهد و بسیاری هم اطلاعات را از شبکه‌های اجتماعی که راهکار راحت‌تری برای دستیابی به اطلاعات است، کسب می‌کنند. البته افرادی هم وجود دارند که  ناخرسندی‌هایی دارند و نیروهای دموکراتیک هم به این نگرانی آنها پاسخ مناسبی نمی‌دهند. وی همچنین گفت که مردم اطلاعات قرن بیست و یکم را در اختیار دارند و سیاستمداران به آنها پاسخ‌های قرن نوزدهم می‌دهند و واکنش مناسبی ندارند.

فرانکفورتر روندشاو از وی پرسید که به عنوان وزیر خارجه پیشین آمریکا، سیاست جهانی ترامپ را چطور ارزیابی می‌کند که آلبرایت گفت: «او از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد.که یکی از خطرناک‌ترین و احمقانه‌ترین تصمیم‌هایی بود که فردی می‌تواند بگیرد. چنین اقدامی به دلیل فقدان درک این موضوع است که مذاکرات و قراردادها چگونه به دست می‌آیند. نتیجه این اقدام این است که  قابلیت ایران در زمینه مسئله هسته‌ای دیگر محدودیتی نخواهد داشت. من فکر می‌کنم که ترامپ خودش هم نفهمید که چه کار کرده است. من همواره بر این باور بوده‌ام که ارزش‌ها و ساختار دموکراتیک ایالات متحده آمریکا، فقط نشانه‌هایی برای کشورهای دیگر هستند.»

آلبرایت پیشتر در گفت‌وگو با اشپیگل هم درباره اینکه آیا امکان دارد که توافق هسته‌ای با ایران پس از خروج آمریکا از این توافق همچنان حفظ شود گفته بود: «من امیدوارم که (این توافق) نجات یابد. من این موضوع را روشن کرده بودم که ما زمانی که توافق مورد مذاکره قرار می‌گرفت، هم از حامیان آن بودیم. البته من می‌دانستم که نمی‌توان به یک‌باره درباره همه‌ چیز مذاکره کرد.»

 این سیاستمدار آمریکایی  در بخش دیگری از گفت‌وگو با فرانکفورترروند شاو، از اقدامات ترامپ در حمایت از سیاستمداران اروپای شرقی انتقاد کرد و گفت که چنین رویکردهایی در تضاد با جایگاه آمریکا «در حمایت از ساختار دموکراتیک و حقوق‌بشر» است.

وی درباره پوتین هم گفت که نباید فراموش کرد که وی زمانی افسر «کا. گ. ب» بوده است. آلبرایت گفت: «او در زمینه جریان‌سازی، فردی آموزش دیده است و وقتی من در سال ۲۰۰۰ با اودیدار کردم، بسیار باهوش به نظر می‌آمد. او از خلاء موجود آمریکا در نقاط مختلف مانند خاورمیانه به نفع روسیه استفاده کرده است و می‌داند که چطور از فناروی جدید استفاده کند. او خود را به وسیله سرویس‌های اطلاعاتی مجهز کرده  و تلاش می‌کند تا اروپا را از آمریکا جدا کند و این بازی را  خیلی خوب پیش می برد.»

آلبرایت از کره‌شمالی به عنوان کشوری فاشیست نام برد و روسیه را خطرناک توصیف کرد و گفت که مهمترین برنامه پوتین این است که کشورش را بار دیگر به کشوری بزرگ تبدیل کند و آمریکا را از دوستانش جدا کند و بر انتخابات‌ها تاثیر بگذارد.

آلبرایت در سال ۱۹۳۷ در پراگ به دنیا آمد. خانواده وی نخست به انگلیس و سپس به آمریکا مهاجرت کردند و در دوران ریاست‌جمهوری «بیل کلینتون» در سال‌های ۱۹۹۳ تا ۲۰۰۱  عهده‌دار وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا بود. در فاصله سالهای ۱۹۷۸ تا ۱۹۸۱ وی عضو شورای امنیت ملی آمریکا و از سال ۱۹۹۳ هم سفیر آمریکا در سازمان ملل بود.  از آن زمان تاکنون وی استاد دانشگاه است و در یک موسسه مشاوره در واشنگتن فعالیت دارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.