روزنامه بیزینس استاندارد در روز سه شنبه با اشاره به اینکه وزیر خزانه‌داری آمریکا، اعلام کرده است واشنگتن نمی‌خواهد در بازارهای جهانی نفت اخلال ایجاد کند و در مواردی خاص معافیت‌هایی را برای کشورهایی که زمان بیشتری برای کاهش واردات نفت خود از ایران لازم دارند بررسی می‌کند، نوشت: سخنان وی به معنای یک نفس آسوده برای هند است.

این روزنامه در ادامه به نقل از وی افزود: ما از کشورها می‌خواهیم تا خرید نفت خود (از ایران) را به صفر برسانند اما در مواردی که آنها نمی‌توانند این کار را یک شبه انجام دهند ما استثنائاتی را در نظر خواهیم گرفت.

به نوشته این روزنامه، این سخنان وزیر خزانه داری آمریکا در حالی پخش می شود که یک هیات آمریکایی برای مذاکره در خصوص تحریم های ایران به هند سفر کرده است.

آمریکا از هند و همچنین سایر کشور ها خواسته است تا روز احیای تحریم های نفتی در ۴ نوامبر (۱۳ آبان ماه) واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند.

دو هفته پیش نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل، به هند سفر کرد تا دولت دهلی به درخواست آمریکا از خرید نفت ایران امتناع کند.

بر اساس نوشته رسانه های هندی، هیات ایالات متحده به ریاست مارشال بیلینگز لی دستیار وزیر خزانه داری در امور تامین مالی تروریسم، شامل دیپلمات های ارشد، از جمله اندرو پیک معاون وزیر امور خاور نزدیک، مقامات انرژی و همچنین مقامات مبارزه تروریسم است و سفر آنها به دهلی نو به عنوان بخشی از تلاش های آمریکا برای تماس با کشورهای مختلف جهت متقاعد کردن آنها به کاهش و قطع واردات نفت از ایران و همچنین قطع روابط تجاری با این کشور انجام می شود.

اندرو لیپو رئیس شرکت لیپو در هوستون آمریکا گفت: هند از آمریکا درخواست خواهد کرد تا از ادامه تامین بدون اختلال نفت در بازار های جهانی در صورت قطع تولید نفت ایران، اطمینان یابد. این ممکن است دولت آمریکا را مجبور کند تا ذخایر استراتژیک نفت خود را صادر کند. ایران روزانه ۲.۲ میلیون بشکه نفت خام صادر می کند که نیمی از این صادرات به هند و چین می روند. همراه کردن هند برای پیروی از تحریم های ایران برای آمریکا بسیار مهم است.

این در حالیست که با اقدام پالایشگاه های نفت هند برای جایگزین کردن نفت ونزوئلا و ایران، واردات نفت هند از آمریکا در ماه ژوئن در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته به دو برابر افزایش یافته است.

منوچین همچنین اعلام کرد که قرار است با همتایان خود از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه در حاشیه نشست وزیران اقتصاد و دارایی گروه ۲۰ در بوئنوس آیرس دیدار کند. ممکن است موضوع تحریم‌های آمریکا علیه ایران در دیدارهایش در حاشیه این نشست مطرح شود.

وزیر خزانه‌داری آمریکا با بیان اینکه هیچگونه معافیت بیجایی وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: واشنگتن به متحدان خود اعلام کرده است که انتظار دارد تحریم‌ها علیه ایران را اجرا کنند اما اگر وضعیت‌های خاصی وجود داشته باشد ما آماده گوش دادن به آن هستیم.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز دوشنبه در حساب توئیتری خود از شکایت ایران از آمریکا به دیوان بین‌المللی دادگستری به دلیل باز گردادن یکجانبه تحریم‌ها علیه ایران خبر داد.

ظریف نوشت: «ایران امروز شکایتی را در دیوان بین‌المللی دادگستری مطرح کرد تا ایالات متحده را برای بازگرداندن یکجانبه تحریم‌ها ملزم به پاسخگویی کند. ایران در مواجهه با حقیر شمردن دیپلماسی و حاکمیت قانون از سوی آمریکا به حکم‌فرمایی قانون باور دارد. ضروری است عادت‌های (آمریکا) در تخلف از قوانین بین‌المللی پاسخ داده شود.

حسن روحانی رئیس جمهوری ایران نیز روز شنبه پس از دیدار با دیگر سران قوای جمهوری اسلامی ایران گفت: ما بسیار امیدواریم که روند تعامل و همکاری های اقتصادی ما با جهان همانند گذشته ادامه یابد.

به گفته وی ، ایالات متحده از هنگام اعمال تحریم ها علیه تهران که مردم عادی این کشور را هدف قرار می دهد، منزوی تر شده است.ایالات متحده به علت تحریم جمهوری اسلامی حتی در میان متحدانش نیز منزوی شده است.

ترامپ اعلام کرده است که از عربستان سعودی درخواست کرده تا اگر نیاز باشد تولید نفت خود را افزایش دهد. عربستان دارای ظرفیت ذخیره ۲ میلیون بشکه نفت خام در روز است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.