سازمان "سبن واچ" انگلیسی- اروپایی در صدد انتشار گزارش مفصلی از فعالیت های لابی امارات در انگلیس و ایمیل های گروه های فشار و دیپلمات های بلندپایه اماراتی است که از اعمال فشار آنان بر مراجع تصمیم گیر سیاسی در لندن حکایت دارد.

این مراجع تصمیم گیری شامل نخست وزیر، نهادهای رسانه ای، مراکز تحقیقاتی بزرگ انگلیس هستند که لابی های اماراتی به دنبال اعمال فشار بر آنان علیه موج "بهار عربی" بودند که از سال 2010 در برخی کشورهای عربی کلید خورد.

در بخشی از این گزارش به هماهنگی دولت انگلیس و امارات در زمان نخست وزیری دیوید کامرون اشاره داشته و فاش می کند که این هماهنگی ها از کانال های دیپلماتیک معمول فراتر رفته و شامل دیدارهای متعدد غیرعلنی می شد تا جایی که بین "محمد بن زاید" ولیعهد ابوظبی و حاکم کنونی امارات و کامرون روابط مستحکمی وجود داشت.

رخنه گروههای فشار امارات در دولت انگلیس

علاوه بر این گروه فشار امارات با استفاده از برخی از وزیران انگلیسی، در دولت رخنه کرده بودند و علاوه بر این امارات تلاش داشت از طریق جلب تایید تعدادی از اعضای مجلس عوام، پارلمان انگلیس را تحت تاثیر قرار دهد.

حتی سازمان خیریه ای که تونی بلر از زمان استعفا از نخست وزیری ریاست آن را برعهده داشته است است، میلیون ها دلار به عنوان کمک از امارات دریافت کرد.

در گزارش این مرکز که قرار است مشروح آن منتشر شود، به نقش امارات در تشکیل سازمان های غیر دولتی مجازی در انگلیس نیز اشاره شده است که نمونه آن برگزاری کنفرانس هایی در لندن بود که امارات حاضران در آن را مخالفان قطری معرفی می کرد و یا اینکه محور این کنفرانس ها ارزیابی نقش قطر در "حمایت از تروریسم" بود.

جالب اینکه این کنفرانس ها با حضور تعدادی از اعضای پارلمان و سیاستمداران انگلیسی و تحت حمایت امارات برگزار می شد.

فشار لابی های امارات بر رسانه های انگلیس

اعمال فشار لابی امارات بر رسانه های انگلیس به منظور خودداری از انتقاد از امارات و جلب بسیاری از روزنامه نگاران سرشناس انگلیسی و کارکنان موسسات رسانه ای از جمله رادیو انگیس و روزنامه های تایمز و تلگراف از دیگر اقدامات لابی امارات در انگلیس است و هدف امارات این بود که پوشش رسانه ای انگلیس در قبال مسائل خاورمیانه را به گونه ای تحت تاثیر قرار دهد که طبق خواست و دیدگاه ابوظبی باشد.

علاوه بر این امارات با استفاده از پول و ثروت نفتی خود دیپلماسی انگلیس را تحت تاثیر قرار داده و مانع از معاملات شرکت های انگلیسی از جمله معاملات تسلیحاتی با اخوان المسلمین و ایران و نیز قطر شد.

همکاری لابی امارات با لابی های اسرائیلی در غرب

بر اساس این گزارش گروه های فشار امارات در انگلیس از گروه های فشار اسرائیل الگو گرفته و معمولا با همکاری آنان به ویژه در واشنگتن کار می کردند.

در این گزارش به توسعه نقش لابی امارات در هفت سال گذشته و دخالت آن در تحولات داخلی و منطقه ای اشاره شده است به این ترتیب که سیاست امارات از سال 2010 از سیاست نرم به دخالت های خشونت آمیز در مسائل کشورهای منطقه پس از "بهار عربی" تغییر کرد، زیرا سران امارات بیم داشتند انقلاب های عربی دامن آنان را نیز بگیرد، از همین رو راهبرد خود را تغییر دادند .

به عقیده سران امارات آنچه بیش از هر چیزی تهدیدی علیه آنان به شمار می آید خطر اسلام سیاسی به نمایندگی اخوان المسلمین است.

گزارش سازمان سبن واچ در حالی منتشر می شود که این سازمان از سال 2005 فعالیت خود را آغاز کرده و در زمینه تحقیقات افکار عمومی فعال است و به مسائل اجتماعی، سیاسی، زیست محیطی و بهداشتی در انگلیس و اروپا می پردازد اما فعالیت اصلی آن متمرکز بر تلاش گروه های فشار در انگلیس و تاثیر آن بر شکل گیری سیاست های کلی این کشور است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.