جانسون بر اساس پروتکل‌های وزارتی موظف بود تا تصمیم خود را به اطلاع کمیته مشورتی درباره مشاغل تجاری (اکوبا) برساند. مقام‌های ارشد انگلیس تا سه ماه پس از پایان کار خود در دولت از انجام کار جدید منع شده و درواقع تا دو سال حق لابی کردن با دولت را ندارند. این دستورالعمل ازآن‌جهت وضع‌شده که وزیران سابق از نفوذ خود در دولت به نفع کارفرمای جدید خود استفاده نکنند.

بااین‌حال جانسون نخستین یادداشت خود را روز دوشنبه در نشریه دیلی تلگراف تحت عنوان دنیا انگلیس باور را دارند و وقتش رسیده تا ما هم به این باور برسیم منتشر کرد و بر اساس اعلام این نشریه، قرار است دوشنبه هر هفته یک مقاله منتشر کند.

جانسون پیش از تصدی وزارت خارجه انگلیس، ستون نویس نشریه دیلی تلگراف بوده و سالانه ۲۷۵ هزار پوند بابت کار خود دستمزد دریافت می‌کرده است.

یک سخنگوی اکوبا اظهار داشت که این نهاد دولتی تقاضایی را از سوی جانسون دریافت نکرده است. این در حالی است که به وزرایی که از دولت خارج می‌شوند درباره مسئولیت آن‌ها برای آغاز کار جدید یادآوری می‌شود 

همزمان شماری از سیاستمداران انگلیسی نسبت به اقدام جانسون و نقض قوانین دولتی اعتراض کرده‌اند .

جان تریکت نماینده ارشد حزب کارگر، اقدام جانسون را اهانت به کمیته اکوبا خوانده و گفته است: اگر این کمیته قدرت اجرایی داشت، مانع بروز چنین تخلفاتی می‌شد. وی افزود: اکوبا بازوی اجرایی برای جلوگیری از این تخلفات را ندارد. ضروری است که دولت در این زمینه یک بازنگری صورت دهد.

لیلا موران نماینده حزب لیبرال دمکرات نیز اظهار داشت: اقدام بوریس جانسون شرم‌آور است. اوبار دیگر قوانین را زیر پا گذاشته و برای یک‌بار هم که شده بایستی هزینه آن را بپردازد.

جانسون تاکنون درباره این اخبار اظهارنظری نکرده است. او دو هفته پیش در اعتراض به برنامه دولت «می» برای خروج از اتحادیه اروپا از سمت خود کناره‌گیری کرد و جرمی هانت وزیر پیشین بهداشت انگلیس جایگزین او شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.