یک مقام بلندپایه آمریکا در حوزه انرژی در گفتگو با روزنامه وال استریت ژورنال اظهار داشت که واشنگتن پیش بینی می  کند چین تمام محموله های نفتی ایران را که سایر کشورها به دلیل ترس از تحریمهای آمریکا از خرید آن سرباز می زنند، خریداری کند.

طبق گفته های این مقام آمریکایی، پکن احتمالاً از طریق همان بانکی که در دور پیشین تحریمهای آمریکا علیه تهران برای دور زدن تحریمها از آن استفاده کرده بود، خریدهای نفتی خود را انجام خواهد داد.

این بانک با نام «شرکت کوئن لون با مسئولیت محدود» وابسته به شرکت ملی نفت چین است و مراودات مالی محدودی با نظام مالی جهانی دارد. این در حالی است که آمریکا تهدید کرده است پس از اجرایی شدن تحریمها از ماه نوامبر، «همه» از جمله چین را در صورت خرید نفت از ایران مورد تحریم قرار می دهد.

اکنون اظهارات این مقام آمریکایی یک عقب گرد اساسی از سیاست واشنگتن برای کاهش صادرات نفت ایران به «صفر» است.

این در حالی است که چین و آمریکا در میانه یک جنگ تجاری قرار دارند که نقطه آغاز آن، وضع تعرفه های گمرکی بر ۳۴ میلیارد دلار کالاهای چینی از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از ابتدای ماه میلادی جاری بود که این امر پکن را به اقدام تلافی جویانه وادار ساخت.

چین که در حال حاضر بزرگترین خریدار نفت ایران و بزرگترین شریک تجاری تهران است، خروج واشنگتن از «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) در ماه مه را به شدت مورد انتقاد قرار داد.

گفتنی است که شورای امنیت ملی آمریکا تاکنون نسبت به این گزارش روزنامه وال استریت ژورنال واکنشی نشان نداده است.

شایان ذکر است که دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) روز سه شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که شکایت ایران علیه آمریکا درباره اعمال مجدد تحریم های یکجانبه واشنگتن را پذیرفته است.

در بیانیه صادره از سوی دیوان بین المللی دادگستری در این خصوص آمده است: جمهوری اسلامی ایران دیروز علیه ایالات متحده در دیوان بین‌المللی دادگستری به عنوان نهاد قضائی اصلی سازمان ملل متحد درباره اختلاف خود با آمریکا در خصوص نقض معاهده دوستی، روابط اقتصادی و حقوق کنسولی که میان این دو کشور در ۱۵ آگوست سال ۱۹۵۵ در تهران منعقد شده بود (پیمان ۱۹۵۵) اقدام حقوقی کرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.