تعدادی از دانشجویان دی‌ماه سال گذشته در جریان اتفاقات آن ماه بازداشت شدند. با وجود قول نمایندگان و اعضای دولت که گفته بودند مشکلی برای آنها پیش نمی‌آید و پرونده‌ای برای آنها تشکیل نمی‌شود اما برای بعضی از آنها نه تنها پرونده تشکیل شده که حکم‌های سنگین هم بریده شد. بعد از انتشار این خبرها بود که دولت قول داد که برای شکستن این احکام با قوه‌قضاییه رایزنی خواهد کرد. این درحالی است که گفته می‌شود نهاد بازداشت‌کننده بعضی از این دانشجویان وزارت اطلاعات بوده است.

 

حالا با وجود اینکه در برخی شبکه‌های اجتماعی از قطعی شدن برخی از این احکام و بریدن احکام جدید برای تعدادی دیگر از دانشجویان خبرهایی منتشر شده است، منصور غلامی، وزیر علوم از تجدیدنظر نشدن در این پرونده‌ها می‌گوید؛ « تا الان در ذهنم نیست که تجدیدنظر شده باشد، بعضا احکام بدوی صادر شده است، امیدواریم که تلاش‌های ما موثر واقع شود. می‌دانید که تفکیک قوا و استقلال قوا از هم چیزی است که ما نمی‌توانیم بگوییم که همه زحمات و تلاش‌هایی که همکاران من متحمل می‌شوند، حتما منجر به نتیجه می‌شود.»

 

متن گفت‌وگوی وزیر علوم با «اعتمادآنلاین» را در زیر می‌خوانید؛

 

 

*آقای غلامی،‌ قرار بود وزارت علوم وضعیت دانشجوهای بازداشت شده بعد از اتفاقات دی‌ماه را پیگیری کند، تا به حال چه کاری انجام شده است؟

 

 

پیگیر موضوع هستیم، صحبت هم کردیم و امیدواریم که ان‌شا‌الله اثر بگذارد.

 

 

*گفته می‌شود یک سری حکم‌های جدید صادر شده و برخی هم در قوه‌قضاییه قطعی شده است؟

 

 

من فکر نمی‌کنم که تجدیدنظر شده باشد.

 

 

*با توجه به قول‌هایی که درباره صادر نشدن حکم برای دانشجویان از طرف دولت مطرح شده بود و از طرف دیگر حل مشکلات دانشجویانی که پرونده دارند، بعد از گذشت این مدت چیز ملموسی دیده نمی‌شود؟

 

 

یک بخشی از این موضوع به این مربوط می‌شود اما وزارت علوم سهم خود را پیگیری کرده و صحبت‌ کرده‌ایم. تا الان در ذهنم نیست که تجدیدنظر شده باشد، بعضا احکام بدوی صادر شده است، امیدواریم که تلاش‌های ما موثر واقع شود. می‌دانید که تفکیک قوا و استقلال قوا از هم چیزی است که ما نمی‌توانیم بگوییم که همه زحمات و تلاش‌هایی که همکاران من متحمل می‌شوند، حتما منجر به نتیجه می‌شود اما حسن‌نیتی که دیدیم و در صحبت‌ها شنیدیم، امیدواریم ان‌شالله موثر واقع شود.

 

 

* شما صحبتی را که قوه‌قضاییه نسبت به برخی از دانشجویان بازداشت شده مطرح می‌کنند، قبول دارید؟

 

 

در واقع بحث‌هایی است که چون من مستقیم نشنیدم نمی‌توانم درباره آن صحبت کنم اما به هر حال آن چه می‌توانم بگویم این است که از روز اول وقوع این اتفاقات تا به حال در وزارت علوم گروهی تشکیل شده و پیگیر بحث‌ها هستند و ما به نتیجه مثبت گرفتن امیدواریم.

 

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.