وال استریت ژورنال گزارش داد، خرید بیشتر نفت ایران از سوی چین تاثیر اقتصادی تحریم‌های آمریکا را ضعیف خواهد کرد و ایران را در شرایطی که تنش‌های بالایی میان پکن و واشنگتن بر سر تجارت وجود دارد، به چین نزدیکتر خواهد کرد.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در ماه مه از توافق هسته‌ای بین المللی با ایران خارج شد و دستور بازگشت تحریم‌ها علیه تهران را صادر کرد.

قیمت‌های نفت بلافاصله پس از تصمیم مذکور، جهش یافت. معامله‌گران می‌گویند اگر چین نفت بیشتری از ایران خریداری کند، قیمت‌های نفت تحت فشار بیشتری قرار گرفته و کاهش خواهد یافت.

شرکت‌های نفتی خارجی با ظهور تهدید تحریم‌های آمریکا، فعالیتهای خود در ایران را متوقف کرده‌اند و بانک‌های بین المللی به دلیل واهمه از تحریم‌ها، از فاینانس تجارت نفت امتناع می‌کنند. در حالی که اتحادیه اروپا از تجدید تحریم‌ها حمایت نکرده اما کشورهایی مانند یونان خریدشان را کاهش داده‌اند.

اما به گفته یک مقام بلندپایه، چین که بزرگترین واردکننده نفت ایران است، آماده می‌شود نفت بیشتری خریداری کند. یک مقام ایرانی آگاه اظهار کرد: تهران در حال حاضر سرگرم مذاکره با شرکت‌های چینی برای تضمین این موضوع است. ما مشکلی در فروش نفت به چین نداریم.

کاخ سفید، وزارت خارجه چین و شرکت ملی نفت چین و چاینا پتروکمیکال - دو شرکت نفتی بزرگ چین -  در این باره حاضر به اظهارنظر نشدند.

پکن در گذشته توسل آمریکا به تحریم‌های طولانی مدت یکجانبه در تعاملات بین المللی را محکوم کرده بود.

دولت آمریکا در ابتدا اعلام کرده بود هدفش به صفر رساندن صادرات نفت ایران است اما اخیرا از مواضع خود عقب نشینی کرده است.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته اظهار کرد آمریکا درخواست معافیت شماری از کشورها از تحریم‌های نفتی ایران را بررسی خواهد کرد. کره جنوبی، هند و شمار دیگری از کشورها در دوران تحریم‌های قبلی در فاصله سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ برای خرید نفت ایران معافیت گرفته بودند اما واشنگتن اعلام کرده که شرکت‌های چینی که در آمریکا فعالیت دارند را در صورت نقض تحریم‌های ایران، تحت پیگرد قرار خواهد داد.

استیون منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا هفته گذشته به کیمته خدمات مالی مجلس آمریکا اعلام کرد تصمیم ما بر اجرای تحریم‌ علیه ایران در ارتباط با نفت علیه همه از جمله چین است.

اما یک مقام سابق آمریکایی اظهار کرد مطمئنا همه در دولت ترامپ تصور نمی‌کنند چین واردات نفت ایران را افزایش خواهد داد.

تقاضای کمتر به دلیل تحریم‌ها، نفت ایران را در شرایطی که دو صادرکننده دیگر نفت چین شامل لیبی و ونزوئلا با مشکلات داخلی دست و پنجه نرم می‌کنند ارزان‌تر می‌کند. نیازهای رو به رشد چین، خرید بیشتر نفت از ایران را بدون کاهش خرید از سایر تامین کنندگان مانند عربستان امکان‌پذیر می‌کند. بنابر جدیدترین گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی، چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است به ۵۰۰ هزار بشکه در روز نفت بیشتر در سال ۲۰۱۸ و ۴۰۰ هزار بشکه در روز نفت بیشتر در سال ۲۰۱۹ نیاز خواهد داشت.

چین این موضوع را روشن کرده که از بازگشت تحریم‌های آمریکا حمایت نمی‌کند. این کشور از تحریم‌های سال ۲۰۱۰ سازمان ملل متحد حمایت کرد و خرید نفت ایران را در مقطع مذکور بیش از یک یک چهارم کاهش داد.

به گفته یک مقام فرانسوی و یک مقام بلندپایه آمریکایی، چین برای دور زدن تحریم‌ها احتمالا خرید را از طریق بانکی که معمولا برای معامله با ایران در دوران تحریم‌های قبلی استفاده می‌کرد، تسهیل خواهد کرد.

بانک‌ها به دلیل واهمه از قطع دسترسی به سیستم مالی آمریکا، برای انجام مبادلات مالی ایران احتیاط می‌کنند اما بانک کانلان که زیرمجموعه شرکت ملی نفت چین است، در موقعیت مناسبی برای همکاری مالی با ایران قرار دارد.

به گفته یک منبع آگاه، بانک مرکزی ایران در بانک کانلان حساب دارد و در این بانک خریداران چینی معادل میلیاردها دلار پول نفت را پرداخت می‌کنند.

بانک کانلان در این باره حاضر به اظهارنظر نشد.

چین ایران را در تلاش برای گسترش نفوذ اقتصادی خود از طریق ابتکار "یک کمربند، یک جاده" کلیدی می‌بیند و سرمایه گذاری بالایی در زیرساخت مانند خطوط ریلی و جاده‌ها در ایران انجام داده است.

چین بزرگترین شریک تجاری ایران است و پس از اینکه ترامپ تصمیم برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کرد، محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران ابتدا به پکن رفت.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.