آسوشیتدپرس گزارش داد، سفارت روسیه در مقدونیه در بیانیه‌ای ادعای زوران زائف، نخست وزیر مقدونیه مبنی بر اینکه از تجار مستقر در روسیه برای انتقال پول به دست گروه‌های معترض در مقدونیه استفاده شده را بی پایه و اساس خواند.

در همین حال دولت یونان نیز ادعاهای مشابهی مطرح کرده و هفته گذشته دو دیپلمات مستقر در سفارت روسیه در آتن را از کشور اخراج کرد.

از زمان فروپاشی دولت‌های کمونیست در اروپا، ‌ناتو ۱۳ عضو به دست آورده و روسیه توسعه این ائتلاف نظامی را اقدامی متخاصم علیه مسکو می‌داند.

مقدونیه قرار است در پاییز سال جاری میلادی رفراندومی درخصوص این توافق برگزار کند که قصد دارد یکی از اختلافات دیرینه با یونان را بر سر حق حفظ نام مقدونیه حل کند.

از سال ۱۹۹۱ میلادی که مقدونیه استقلال خود را به دست آورد این دو کشور با یکدیگر دچار اختلاف شده‌اند به طوری که آتن تاکید دارد که این نام به ادعایی بر میراث باستانی این کشور یعنی منطقه مقدونیه اشاره دارد.

تحت این توافقنامه مقدونیه به "مقدونیه شمالی" تغییر نام داده و یونان نیز اعتراضات خود را نسبت به پیوستن مقدونیه به ناتو و اتحادیه اروپا متوقف می‌کند.

زوران زائف روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری گفت: اتهامات علیه روسیه را بر مبنای گزارشاتی که از جانب سرویس‌های امنیتی به دستم رسیده مطرح کردم. ما یک کشور کوچک هستیم و امیدواریم روابط خوبی با تمامی کشورها داشته باشیم.

وی افزود: روابط خوب با فدراسیون روسیه یکی از اولویت‌های ما محسوب می‌شود اما فدراسیون روسیه باید بداند که جمهوری مقدونیه هیچ جایگزین دیگری جز پیوستن به ناتو و اتحادیه اروپا ندارد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.