نتایج این نظرسنجی که به طور مشترک توسط این خبرگزاری و موسسه افکارسنجی ایپسوس انجام شده است، به دنبال نشست جنجال آمیز و کنفرانس خبری ترامپ با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه منتشر شد. 

بر اساس این نتایج، ۵۵ درصد از رای دهندگان ثبت نام شده مخالفت خود را با عملکرد ترامپ در رابطه با روسیه ابراز کردند و فقط ۳۷ درصد گفتند که با نحوه مدیریت ترامپ در رابطه با مسکو موافق هستند. 

این نتایج نشان داد که مقبولیت سیاست های ترامپ در قبال روسیه بین جمهوری خواهان، ۷۱ درصد و بین دمکرات ها فقط ۱۴ درصد است. 

ترامپ طی کنفرانس خبری مشترک با پوتین ضمن حمایت از مواضع «قوی و محکم» رئیس جمهوری روسیه به دلیل انکار دخالت کشورش در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، تعجب حامیانش را برانگیخت. 

وی روز سه شنبه در تلاش برای آرام کردن انتقادهای سیاسی ناشی از اظهاراتش، گفت آنچه که در کنفرانس خبری گفته، اشتباه لفظی بوده است و به سازمان های اطلاعاتی آمریکا اطمینان کامل دارد.

نتایج نظرسنجی رویترز- ایپسوس همچنین نشان داد که اکثر رای دهندگان آمریکایی (۵۹ درصد) موافق نظر سازمان های اطلاعاتی آمریکا درباره تلاش روسیه برای اعمال نفوذ در انتخابات آمریکا هستند. ۸۴ درصد از دمکرات ها این نظرات را درست می دانند و مخالفت با این نظرات فقط مورد حمایت ۳۲ درصد از جمهوری خواهان است. 

این نتایج اختلاف نظر بین رای دهندگان جمهوری خواه و دمکرات را درباره این که آیا روسیه را باید دشمن آمریکا قلمداد کرد، نشان داد. به طور کلی ۳۸ درصد از رای دهندگان موافقت کردند که روسیه دشمن آمریکا است. همین درصد روسیه را «رقیب» آمریکا توصیف کردند و فقط ۸ درصد روسیه را «دوست» آمریکا عنوان کردند. 

بر اساس این نتایج، ۴۰ درصد از دمکرات ها روسیه را تهدید قریب الوقوع توصیف کردند؛ موضوعی که مورد موافقت تنها ۱۴ درصد از جمهوری خواهان بود. 

به طور کلی ۲۷ درصد از رای دهندگان ثبت نام شده، روسیه را تهدیدی قریب الوقوع توصیف کردند و ۳۱ درصد از آنها کره شمالی را تهدید قریب الوقوع کشورشان دانستند. 

وقتی از رای دهندگان آمریکایی درباره احتمال یافتن شواهدی درباره روابط غیرقانونی دولت ترامپ و روسیه سوال شد؛ ۷۱ درصد گفتند که این احتمال وجود دارد. ۷۷ درصد دمکرات ها و ۱۹ درصد جمهوری خواهان چنین احتمالی را تایید کردند. 

۵۲ درصد از رای دهندگان به این پرسش که آیا ترامپ یا یکی از اعضای تیم ستاد انتخاباتی اش برای نفوذ درانتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ با روسیه همکاری کرده است، پاسخ مثبت دادند. در بین دمکرات ها ۸۱ درصد و جمهوری خواهان ۱۹ درصد این نظر را تایید کردند. 

نظرسنجی رویترز و ایپسوس با مشارکت ۱۰۱۱ نفر از رای دهندگان از سراسر آمریکا شامل ۴۵۳ نفر از جمهوری خواهان و ۳۹۹ نفر ازدمکرات ها و با ضریب خطای ۴ درصد انجام شد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.