ایالات متحده آمریکا و روسیه براساس معاهده جدید «استارت» (معاهده کاهش تسلیحات راهبردی) موظف هستند که میزان ذخایر و زرادخانه‌های تسلیحات راهبردی خود را به طرف مقابل ارائه کنند.

معاهده جدید استارت که نام رسمی آن «اقدامات برای کاهش و محدودیت بیشتر تسلیحات تهاجمی راهبردی» است در سال 2010 به عنوان جایگزین معاهده در حال انقضای «مسکو» در پراگ بین مقامات آمریکایی و روس امضا شد و از پنجم فوریه سال 2011 اجرایی شده است. انتظار می‌رود که این معاهده دستکم تا سال 2021 اعتبار داشته باشد. هرچند امکان تمدید آن برای پنج سال بیشتر نیز پیش‌بینی شده است.

در این گزارش بر اساس آخرین اطلاعات ارائه شده از سوی طرفین طبق جدیدترین به‌روز رسانی در پنج فوریه (16 بهمن 1396)، نگاهی به حجم تسلیحات راهبردی هسته‌ای این دو کشور می‌اندازیم.

طبقه‌بندی تسلیحات راهبردی

ایالات متحده آمریکا

فدراسیون روسیه

موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های قاره‌پیمای پرتابی از زیردریایی و بمب‌افکن‌های سنگین استقرار یافته

۶۵۲

۵۲۷

کلاهک‌های جنگی نصب شده روی موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های قاره‌پیمای پرتابی از زیردریایی و کلاهک‌های جنگی نصب شده برای بمب‌افکن‌های سنگین استقرار یافته

۱۳۵۰

۱۴۴۴

سامانه‌های پرتاب استقرار یافته و استقرار نیافته موشک‌های بالستیک قاره‌پیما، موشک‌های قاره‌پیمای پرتابی از زیردریایی و بمب‌افکن‌های سنگین استقرار یافته و استقرار نیافته

۸۰۰

۷۷۹

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.